W czwartek 9 stycznia w Myślenicach odbyła się konferencja pt. „Czuję pociąg do Myślenic”. Zgromadziła liczne grono samorządowców z powiatu myślenickiego i ościennych, miasta Krakowa, samorządu wojewódzkiego, naukowców z krakowskich uczelni zajmujących się transportem, przedstawicieli PKP PLK, Kolei Małopolskich oraz projektanta linii kolejowej Kraków-Myślenice. Jej celem było ukazanie znaczenia tej inwestycji nie tylko dla Myślenic, ale całego regionu.
– Połączenie kolejowe Kraków Myślenice to projekt, na który czekamy od dekad, to inwestycja o znaczeniu cywilizacyjnym, która takie gminy jak Myślenice wprowadzi w XXI wiek. Linia o długości 22 km ma połączyć Myślenice ze stolicą Małopolski umożliwiając pokonanie tej trasy w zaledwie 40 minut. To rozwiązanie, które nie tylko stworzy alternatywę dla podróżujących i odciąży zakorkowaną zakopiankę, ale także otworzy nowe możliwości dla naszych mieszkańców i naszych przedsiębiorców. Projekt jest owocem intensywnej współpracy miedzy samorządami, samorządowcami, PKP PLK oraz Ministerstwem Infrastruktury pod kierownictwem jeszcze ministra Andrzeja Adamczyka. Dzięki programowi Kolej+, w ramach którego zostały zabezpieczone środki rządowe i samorządu wojewódzkiego w kwocie ponad 152 mln zł na dokumentację projektową i wszelkie niezbędne decyzje oraz wykup gruntów, mamy szanse na realizację tej inwestycji, której koszt szacowany jest na ok. 2 mld zł. Dziś dużą nadzieję pokładamy w obecnym kierownictwie resortu infrastruktury, bowiem nasz projekt idealnie wpisuje się w obecną politykę i najważniejsze kierunki działań przyjęte przez kierownictwo resortu infrastruktury, w tym wiceministra pana Piotra Malepszaka odpowiedzialnego za kolej w naszym kraju – mówił burmistrz Jarosław Szlachetka otwierając konferencję.
W dyskusji wzięli udział m.in. przedstawiciele uczelni wyższych (Politechniki Krakowskiej i Uniwersytetu Jagiellońskiego) oraz włodarze gmin, w których Szybka Kolej Aglomeracyjna funkcjonuje. Ci ostatni, a dokładnie burmistrzowie Wieliczki – Rafał Ślęczka i burmistrz Skawiny – Norbert Rzepisko podkreślali, jakim impulsem rozwojowym stała się kolej i że ani oni ani mieszkańcy gmin, na czele których stoją, nie wyobrażają sobie, aby kolei nie było.
O tym, że budowa nowych linii kolejowych oznacza rozwój gospodarczy nie tylko gminy, powiatu, ale i województwa mówił również marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka. Dodał też, że ogromna popularność autobusowej linii dowozowej A Myślenice-Kraków jest wyzwaniem na przyszłość i oznacza, że trzeba szukać alternatywnych rozwiązań, które pozwolą tak dużej liczbie pasażerów dotrzeć do Krakowa.