Zastanawiają się pewnie nad tym uczniowie drugiej klasy Zespołu Placówek Oświatowych w Drogini. Dzięki realizowanemu w ostatnim czasie w szkole projektowi „Archi – przygody” zainteresowali się architekturą.
Program z zakresu edukacji architektonicznej „Archi – przygody” to skierowana do przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych inicjatywa Narodowego Centrum Kultury pod patronatem Stowarzyszenia Architektów Polskich, Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej i miesięcznika „Architektura – murator”.
Zajęcia miały na celu przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych z architekturą oraz wprowadzenie ich w kulturę życia społecznego. Dzieci nabyły wiedzę o otaczającej je przestrzeni, poznały procesy projektowania i powstawania budowli oraz jej wpływ na otoczenie. Poza tym uświadomiły sobie jak ważne jest docenianie tradycji architektonicznych oraz środowiska naturalnego.
Kwalifikacja i szkolenie
O grant w wysokości 3 tys. zł na realizację programu „Archi – przygody” wystąpił m.in. Zespół Placówek Oświatowych w Drogini. Po zakwalifikowaniu placówki do projektu architekt Katarzyna Płoszczyca wraz z nauczycielką szkoły w Drogini Jolantą Popek, które miały poprowadzić zajęcia, wzięły udział w szkoleniu związanym z przeprowadzeniem projektu. Po tym przygotowaniu rozpoczęły się prelekcje.
Zajęcia podzielone były na sekcje tematyczne: „kraina architektury”, „nasze miejsce – Droginia”, „kolor, światło i cień”, „budynek szkoły”, „konstrukcje”, „ogród” oraz „urbanistyka i planowanie miast”. Podczas pierwszych zajęć dzieci poznały pojęcie „architektura” i dowiedziały się czym zajmuje się architekt. Naszkicowały swoje wyobrażone schronienia, które później, z dostępnych materiałów, próbowały zbudować. Po wykonaniu prac wskazywały cechy i elementy architektury zawarte w swoich dziełach. Podczas drugich zajęć odpowiadały na pytanie co tworzy charakter i klimat miejsca ich zamieszkania, czyli Drogini. Wybrały się na spacer po miejscowości zbierając po drodze różne „skarby”. Ustawiły je później na planszy wraz ze szkicami terenu. Tak powstała wizytówka Drogini. Oprócz niej dzieci przygotowały okoliczny przewodnik. Najpierw wskazały ciekawe miejsca w Drogini, w które następnie sie wybrały. W trakcie wycieczki poznały historię wybranych miejsc opowiedzianą przez ich wychowawczynię Jolantę Popek.
Więcej o projekcie przeczytasz w najbliższym wydaniu naszej gazety w środę 10 marca.