W nocy z czwartku na piątek (16/17 maja) wykonawca kładki w Mogilanach położył przęsła na przygotowanych wcześniej podporach. Cała ta operacja trwała 40 minut i wymagała całkowitego zamknięcia ruchu na zakopiance w okolicy budowy.
– Gotowa kładka została dostarczona na plac budowy w czwartek ok. północy. Późnym wieczorem zwęziliśmy obie jezdnie zakopianki do jednego pasa ruchu w każdym kierunku i zaczęliśmy prace związane z montażem deskowania. Następnie o 1:40 zamknęliśmy całkowicie ruch na drodze krajowej nr 7 i rozpoczęliśmy operację przenoszenia dwóch połączonych przęseł na zbudowane w ostatnich miesiącach podpory – informuje Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem.
Przęsła o wadze 16 ton, długości 40 m i szerokości 2,3 m, podnosił dźwig o maksymalnym udźwigu 80 ton. Przenoszenie i ułożenie przęseł poszło sprawnie, o 2:20 ruch na zakopiance został przywrócony.
Kładka jest położona na trzech podporach – dwie stoją po obu stronach zakopianki, trzecia zaś między jezdniami. Konstrukcja ma 3,4 m szerokości i 40 m długości i biegnie 6 m nad zakopianką. Na kładkę będzie się można dostać po schodach lub windą.
To nowe przejście dla pieszych nad zakopianką powstaje w południowej części Mogilan, w okolicy przystanku autobusowego Włosań. Zapewni bezpieczną komunikację pomiędzy dwiema stronami zakopianki, dzięki czemu będzie można zlikwidować istniejące dziś w tym miejscu pasy. To ważne, bowiem tym odcinkiem zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tysiące samochodów. Od 2017 roku doszło w tym miejscu do trzech wypadków z udziałem pieszych.
Koszt tej inwestycji to 6 mln zł. Prace nad jej budową mają się zakończyć w listopadzie br.
Oprócz budowy kładki dla pieszych w Mogilanach realizowanych jest też kilku innych inwestycji, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych.
Chodzi o kładki w Libertowie:
- koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
- koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
- przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Ta inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.
Niespełna 1,5 km na południe od przejścia w Mogilanach powstaje kolejna kładka w Głogoczowie.
Ponadto trwają wstępne prace na budowie węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod zakopianką, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
Ostatnia kładka powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego cmentarza żydowskiego. Ten obiekt budujemy w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Obydwa węzły: w Krzyszkowicach i Myślenicach mają powstać do końca 2025 roku.