Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji dotyczący budowy oraz poszerzenia dróg lokalnych biegnących wzdłuż drogi krajowej nr 7 na odcinku Kraków–Myślenice. Celem przedsięwzięcia jest odciążenie zakopianki – jednej z najbardziej obciążonych tras w Polsce – oraz poprawa bezpieczeństwa kierowców i mieszkańców okolicznych miejscowości.
System dróg równoległych
Zgodnie z projektem, wzdłuż obu stron zakopianki powstaną drogi lokalne przejmujące część ruchu pomiędzy miejscowościami położonymi przy trasie DK7. Takie rozwiązanie pozwoli oddzielić ruch lokalny od tranzytowego i turystycznego, co przełoży się na lepszą płynność przejazdu i wyższe bezpieczeństwo.
Plan obejmuje poszerzenie 21,4 km już istniejących dróg do szerokości 6 metrów oraz budowę 4,5 km nowych odcinków. Łącznie powstanie spójna sieć tras lokalnych, które umożliwią mieszkańcom podróżowanie krótkimi odcinkami bez konieczności wjeżdżania na zakopiankę.
Gdzie powstaną nowe odcinki
Budowa i przebudowa dróg obejmie m.in.:
- 8,8 km od Libertowa do Głogoczowa,
- 1,1 km w Krzyszkowicach,
- 1,3 km w Jaworniku (rejon Syberii),
- 950 m w Jaworniku na Tarnówku,
- 1 km w Myślenicach na południe od planowanego węzła.
Dodatkowo w Krzyszkowicach powstanie 440 m nowych dróg oraz poszerzonych zostanie 240 m istniejących.
Mosty, przepusty i chodniki
Projekt zakłada budowę ośmiu mostów, 12 przepustów oraz prawie 24 km chodników. Przeanalizowana zostanie również możliwość przeniesienia przystanków autobusowych na nowe drogi lokalne, co pozwoli busom i autobusom unikać włączania się bezpośrednio do ruchu na zakopiance.
Dzięki nowemu układowi planowane jest zlikwidowanie aż 26 zjazdów oraz czterech lewoskrętów na DK7. W przyszłości wjazd na zakopiankę będzie możliwy wyłącznie poprzez bezpieczne węzły.
Harmonogram
Prace projektowe mają rozpocząć się w przyszłym roku, natomiast realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2031–2032.
Modernizacja zakopianki trwa
Nowy program wpisuje się w szerszy plan modernizacji zakopianki. W ostatnich latach powstały m.in. węzeł w Gaju oraz kładki w Mogilanach i Głogoczowie. W trakcie budowy są kolejne węzły – w Krzyszkowicach i w Myślenicach – a w przygotowaniu znajduje się inwestycja w Jaworniku, na którą Ministerstwo Infrastruktury przeznaczyło dodatkowe 100 mln zł.
Docelowo na odcinku Kraków–Myślenice kierowcy będą mogli korzystać z ośmiu bezkolizyjnych węzłów, co ma znacząco poprawić płynność ruchu i bezpieczeństwo na tej newralgicznej trasie.
