Podpisanie programu inwestycji dla budowy bezkolizyjnego węzła drogowego w Jaworniku to nie koniec dobrych informacji dla mieszkańców Gminy Myślenice oraz użytkowników Zakopianki. Jak zapowiedział podczas wizji lokalnej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk – w planie są kolejne inwestycje likwidujące niebezpieczne lewoskręty w Krzyszkowicach, Głogoczowie, czy Bęczarce.
Przy okazji wizyty w Jaworniku minister Andrzej Adamczyk w obecności dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasza Pałasińskiego, burmistrza Myślenic Jarosława Szlachetki oraz posła Władysława Kurowskiego przyglądał się niebezpiecznym sytuacjom, jakie stwarzają na Zakopiance skrzyżowania w Krzyszkowicach, Głogoczowie i Bęczarce.
– Bezpieczna Zakopianka to główny cel nas wszystkich. Rocznie przejeżdża tędy 10 milionów pojazdów, a komfort jazdy i bezpieczeństwo jest ważne nie tylko dla użytkowników Zakopianki, ale wszystkich, którzy mieszkają w jej sąsiedztwie i muszą przemieszczać się tą drogą w codziennych sprawach do pracy, szkoły, do lekarza, czy w innych celach. Choć problem mieszkańców Jawornika dzięki podpisanemu programowi inwestycji w określonej perspektywie czasowej będzie rozwiązany, to nie zapominamy o podobnych problemach w Bęczarce, Głogoczowie oraz Krzyszkowicach
– mówił po wizji lokalnej na tych skrzyżowaniach minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W celu budowy tunelu w Krzyszkowicach podjęto już pierwsze decyzje dotyczące finansowania inwestycji, a w marcu GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w Krzyszkowicach. W Głogoczowie powstały dwie kładki dla pieszych, które rozwiązują jednak tylko problemy pieszych, natomiast podobnie jak w Bęczarce na bezkolizyjne skrzyżowanie czekają również kierowcy.
Problemy dotyczące skrzyżowań w Krzyszkowicach, Bęczarce i Głogoczowie, to nie tylko problem mieszkańców. To odpowiedni czas, aby powiedzieć, że zarówno dla mieszkańców tych miejscowości i poprawy bezpieczeństwa dla kierowców oraz pieszych na Zakopiance jest konieczność budowy bezkolizyjnych wjazdów i zjazdów z drogi krajowej nr 7. Pod względem inżynierskim i ekonomicznym jest to uzasadnione i wspólnie z burmistrzem Jarosławem Szlachetką oraz posłem Władysławem Kurowskim wyrażamy nadzieję, że nie będzie trudności z kwestiami proceduralnymi. Problem finansowania jest z przy tego typu inwestycjach problemem zasadniczym, ale będziemy musieli sobie z tym poradzić. To nie jest odległa przyszłość, będziemy podejmować kolejne decyzje o inwestycjach na Zakopiance i będzie trzeba je realizować
– dodał minister infrastruktury.
Wskaźniki techniczno-ekonomiczne oraz badania ruchu potwierdzają konieczność budowy elementów infrastruktury drogowej, które nie tylko poprawią bezpieczeństwo użytkowników drogi krajowej, ale również zwiększą przepustowość i płynność ruchu.
Już od wielu lat dbamy o poprawę płynności ruchu na Zakopiance. W ramach już zakończonego programu kładkowego zlikwidowaliśmy niebezpieczne przejścia dla pieszych. Teraz w projektowaniu i procedurach przetargowych jest kilka węzłów, do których dołącza właśnie budowa węzła w Jaworniku. Wszystkie te inwestycje zapewnią wzrost przepustowości i zdecydowanie poprawi się płynność ruchu. Będą to węzły bezkolizyjne, z których skorzystają wszyscy użytkownicy drogi, ale także mieszkańcy okolicznych miejscowości. Włączenie w sposób bezkolizyjny uniknie niebezpieczeństwa, z jakim zmagali się mieszkańcy obawiając się, czy zdąży, czy nie zdąży włączyć się do ruchu, przemykając z narażeniem życia swojego, swoich bliskich, ale także innych kierowców i pieszych. Bezkolizyjne węzły poprawią więc bezpieczeństwo, ale też komfort podróży i płynność ruchu
– wyjaśnia Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.