Samorząd Województwa Małopolskiego podpisał umowy wykonanie opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych dla projektów zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej +.
Zamówienie zostanie udzielone w dwóch częściach.
Część I dotyczy budowy połączenia kolejowego Kraków – Myślenice. W ramach tej części wykonawca będzie zobowiązany do wykonania wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla projektu pn. „Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice”, tj.:
- Pozyskania danych i zdefiniowania wariantów infrastruktury;
- Przeprowadzenia prognoz ruchu dla wariantów infrastruktury;
- Przeprowadzenia analizy ruchowo-eksploatacyjnej dla wariantów infrastruktury;
- Oszacowania kosztów realizacji oraz pozyskanie dokumentacji, wskazanie istotnych kwestii technicznych.
- Wyboru preferowanego wariantu.
- Oceny wpływu projektu na uzyskanie/usprawnienie połączenia miasta o wielkości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastem wojewódzkim.
Prace te zostaną zrealizowane przez International Management Services Sp. z o.o. Wartość umowy to 1 081 170.00 PLN netto. To więcej niż pierwotne szacunki zamawiającego, które określono na 900 000.00 PLN netto.
Część II obejmuje natomiast budowę połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice.
Zakres prac jest analogiczny jak w przypadku części I. Prace zostaną zrealizowane przez INFRA – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i Instytut Kolejnictwa. Wartość tej umowy to 977 850.00 PLN netto, przy pierwotnych szacunkach 900 000.00 PLN netto.
Przypomnijmy, że województwo małopolskie złożyło do programu Kolej Plus pięć wniosków. To budowy nowych połączeń: Kraków – Myślenice, Kraków – Niepołomice, Kraków – Olkusz oraz rewitalizacje: linii kolejowej nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec (usprawnienie połączenia Kraków – Żywiec) i linii kolejowej nr 108 i 110 na odcinku Gorlice – Jasło (usprawnienie połączenia Kraków – Jasło).
Dokumentacja zamówiona przez Województwo Małopolskie pozwoli wskazać najlepszy wariant przebiegu trasy kolejowej z Krakowa do Myślenic oraz pozwoli wnioskować do dalszego etapu programu „Kolej+” o środki na realizację całości inwestycji lub dokumentację projektową nowego połączenia.
– komentuje burmistrz Jarosław Szlachetka.
Myślenice są jednym z największych ośrodków w Polsce bez dostępu do infrastruktury kolejowej a najbliższy przystanek kolejowy znajduje się w odległości około 15 km. Połączenie kolejowe do Krakowa będzie alternatywą dla zakorkowanej Zakopianki.