W czwartek 5 października w Myślenicach podpisano dwie decyzje dotyczące dwóch inwestycji drogowych na zakopiance w gminie Myślenice. Są to Zgody na Realizację Inwestycji Drogowych. Jedna z nich dotyczy budowy węzła drogowego w miejscu wylotu ul. Sobieskiego na zakopiankę w Myślenicach. Druga zaś przebudowy skrzyżowania drogi powiatowej z zakopianką w Krzyszkowicach na bezpieczny węzeł z tunelem pod zakopianką.
Jak newralgiczne są to miejsca nie trzeba nikogo, kto podróżuje zakopianką przekonywać, a najlepiej wiedzą to mieszkańcy gminy Myślenice, którzy nieraz wiele razy dziennie muszą włączać się do ruchu na zakopiance. O ile w Myślenicach pomaga im sygnalizacja świetlna, o tyle w Krzyszkowicach muszą liczyć tylko na własny refleks. Do tego dochodzi kwestia pieszych przekraczających zakopiankę po pasach.
Obie inwestycje mają poprawić bezpieczeństwo zarówno pieszych jak i kierowców. W Myślenicach ma powstać bezkolizyjny węzeł (typu trąbka), z przejazdem górą nad zakopianką, z łącznicami, z pasami włączenia i wyłączenia oraz kładką dla pieszych w rejonie cmentarza żydowskiego.
W Krzyszkowicach natomiast taki bezkolizyjny ruch samochodów, rowerów i pieszych ma się odbywać tunelem, który ma powstać pod zakopianką.
Wojewoda małopolski Łukasz Kmita nazwał te miejsca w obecnym kształcie „skrzyżowaniami grozy” i przytoczył statystki, z których wynika, że tylko w Krzyszkowicach w ciągu czterech lat (2017-21) miało miejsce 45 kolizji i 18 wypadków, jedna osoba zginęła, a 23 zostały ranne.
Burmistrz Jarosław Szlachetka, który był świadkiem podpisania tych decyzji, mówi, że cieszy się, iż tym samym inwestycja przechodzi w kolejną fazę.
– Jesteśmy coraz bliżej tego, aby przysłowiowa pierwsza łopata była wbita w tym miejscu. Już niedługo, bo mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu inwestor dokona wyboru oferty wykonawcy tego zadania – powiedział burmistrz.
Ogłoszony w lipcu przetarg, który ma wyłonić wykonawcę budowy w miejscu dzisiejszego skrzyżowania zakopianki z ulica Sobieskiego na bezkolizyjny węzeł typu trąbka zbliża się ko końcowi. Otwarcie ofert zaplanowane jest na 10 października.
Po tej dacie oferenci będą mieli czas na ewentualne odwołania, dlatego też, jak mówił w czwartek w Myślenicach Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKIA, trudno przewidzieć, kiedy umowa dojdzie do podpisania umowy i przekazania placu budowy, tym niemniej spodziewane jest to w tym roku.
– Termin realizacji jest dość szybki: dwa okresy budowlane, nie wliczając w to zimy. Na koniec 2025 roku odbywa węzły powinny być skończone – powiedział Tomasz Pałasiński.
Poseł Władysław Kurowski przypomniał przy okazji podpisywania decyzji ZRID, że na wydanie decyzji środowiskowej, a potem ZRID, czeka inwestycja w Jaworniku, a za nią w kolejce czekają jeszcze dwie inwestycje w Głogoczowie.
Dyrektor Pałasiński mówił zaś, że w sumie na etapie przygotowań lub realizacji jest sześć inwestycji dotyczących odcinka zakopianki Kraków-Myślenice.
Wspólnym celem wszystkich jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i bezpieczeństwa pieszych, stąd bezkolizyjne węzły i likwidacja przejść dla pieszych w poziomie drogi. Drugim celem jest natomiast poprawa płynności ruchu. Jak dodał dyrektor, szacuje się, że po wykonaniu tych inwestycji czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Myślenicami może się skrócić w niektórych przypadkach nawet o kilkanaście minut.