O planowanym utrudnieniu informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W nocy z czwartku na piątek (13/14 czerwca) ok. godz. 1:00 zakopianka w Głogoczowie (w rejonie budowanej kładki dla pieszych) zostanie zamknięta na 2 godziny. Wstrzymanie ruchu jest niezbędne do tego, aby na stojących już podporach zamontować konstrukcję tej kładki. Co jeszcze dzieje się obecnie za odcinku zakopianki Kraków-Myślenice?
Kładka w Głogoczowie waży 8 ton, ma 33 m długości, 2,3 m szerokości i będzie biec 6 m nad DK7. Wejście na nią będzie dostępne za pomocą schodów i wind.
Zastąpi ona dotychczasowe przejście dla pieszych obok przystanku „Głogoczów Podlesie”, a tym samym poprawi bezpieczeństwo, bo tą drogę codziennie przejeżdżą ponad 52 tys. aut. Z policyjnych statystyk wynika, że od 2017 roku doszło w tym miejscy do pięciu wypadków z udziałem pieszych.
Koszt inwestycji to 5,4 mln zł. Budowa jest finansowana ze środków KFD. Wykonawcą prac jest BMD Nowy Sącz.
– Prace chcemy zakończyć jesienią tego roku. Obecnie ich stan zaawansowania to 30 proc. – podaje GDDKIA.
Kładka w Głogoczowie to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które GDDKIA prowadzi obecnie na zakopiance między Krakowem a Myślenicami. W ramach przebudowy innego odcinka zakopianki, w najbliższych latach mają powstać trzy kładki w Libertowie:
- obok skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
- w pobliżu przystanku autobusowego Góra Libertowska;
- przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.
Kolejna kładka powstaje w Mogilanach. Tu od 2017 roku miały miejsce trzy wypadki z udziałem pieszych. Prace nad jej budową są zaawansowane w 60 proc., a mają się zakończyć w listopadzie tego roku. Wykonawcą jest Primost Południe. Budowa kosztuje 6,5 mln zł, a jest finansowana ze środków KFD.
Ostatnia z kładek powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Będzie ona częścią większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Powstanie on w rejonie wylotu ul. Sobieskiego, gdzie dziś ruch jest sterowany sygnalizacją świetlną. Węzeł usprawni ruch lokalny i poprawi płynność na zakopiance.
W maju ruszyły prace związane z poszerzaniem jezdni DK7 i budową fundamentów podpory wiaduktu, który pobiegnie nad zakopianką.
Inwestycję realizuje Banimex. Wartość prac to 55,9 mln zł. Środki te pochodzą z budżetu państwa i z KFD. Budowa ma się zakończyć do końca 2025 roku.
Do końca 2025 roku ma być gotowy także węzeł w Krzyszkowicach. Na razie trwają tam prace rozbiórkowe i przygotowanie terenu do budowy węzła, a budowa samego węzła wkrótce ma się rozpocząć. Prace wykonuje firma Nowak-Mosty, a ich koszt to 91,1 mln zł. Inwestycja jest finansowana ze środków budżetu państwa.
Jej częścią ma być tunel pod zakopianką służący zarówno kierowcom do tego, aby bezpiecznie przejechać z i do wsi oraz dalej, w kierunku Sieprawia, jak i pieszym. Tym drugim pozwoli bezpiecznie przejść na drugą stronę ruchliwej drogi.
Zakopianka jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem dróg krajowych w Polsce. Odcinkiem między Krakowem a Myślenicami codziennie przejeżdża nawet ponad 57 tys. pojazdów. To, jak podaje GDDKIA, liczba zbliżona do ruchu na warszawskich wylotówkach na Łomianki DK7, Sękocin DK7 czy Piaseczno DK79, z których w każdym przypadku korzysta nieco ponad 60 tys. aut. W Małopolsce na zakopiance łączy się kilka rodzajów ruchu – lokalny, tranzytowy i turystyczny, zmierzający w kierunku Beskidów i Tatr.
– Realizujemy szeroko zakrojony program, którego celem jest poprawa płynności ruchu na tej trasie i zwiększenie jej przepustowości. Budujemy węzły drogowe, likwidując przy tym niebezpieczne skrzyżowania, jak również stawiamy kładki dla pieszych. Pięć takich inwestycji jest dziś na różnych etapach budowy – pisze GDDKIA.
Pod koniec czerwca ma się zakończyć budowa węzła w Gaju, który pozwoli na bezkolizyjny wjazd na zakopiankę z ul. Widokowej i ul. Zadziele. W ostatnich tygodniach ściągnięto deskowanie z wiaduktu i położono nową warstwę ścieralną asfaltu na DK7.
Wykonawcą tej inwestycji jest Eurovia. Wartość prac to 44,3 mln zł. Budowa jest finansowana ze środków KFD.