Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę na zaprojektowanie trzech mostów na zakopiance: dwóch w Krzyszkowicach i jednego w Jaworniku. Nowe obiekty zastąpią konstrukcje, które powstały w 1936 roku, zbliżają się więc powoli do swych 90-tych „urodzin”.
Ponad pół wieku temu, bo w 1972 roku, mosty zostały poszerzone i dostosowane do zmodernizowanej wówczas, dwujezdniowej zakopianki.
– Dziś są to już obiekty w dużym stopniu wysłużone, w złym stanie technicznym, dlatego też zdecydowaliśmy się na wybudowanie w ich miejsce zupełnie nowych przepraw – informuje Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKIA.
Mosty w Krzyszkowicach biegną nad potokami Pod Bugajem i Karasiówka. Oba mają 6,6 m długości. Z kolei most w Jaworniku znajduje się nad potokiem o tej samej co wieś nazwie i ma 10 m długości.
Nowe mosty będą szersze od obecnych.
Te w Krzyszkowicach będą dostosowane do węzła Krzyszkowice, który powstanie na skrzyżowaniu zakopianki z główną drogą tej miejscowości. Na mostach powstaną dodatkowe pasy pozwalające na wjazd na węzeł i zjazd z niego.
Na wszystkich trzech obiektach będą chodniki dla pieszych.
Za przygotowanie projektów odpowiada firma E&C. Wartość umowy z nią to 553 tys. zł.
Na przygotowanie projektów ma ona 18 miesięcy.
– Planujemy, że roboty budowlane rozpoczną się jesienią 2025 lub wiosną 2026 roku i potrwają rok. Podczas prowadzonych prac zakopianka będzie przejezdna – informuje GDDKIA.