W dniach 1–19 listopada Centrum Usług Społecznych w Myślenicach po raz drugi zainicjowało działania profilaktyczne na terenie gminy, w związku z obchodami Światowej Kampanii 19 Dni Przeciwko Przemocy i Krzywdzeniu Dzieci i Młodzieży, znane także jako Kampania Pomarańczowej Wstążki. Wydarzenie honorowym patronatem objął Jarosław Szlachetka – Burmistrza Miasta i Gminy Myślenice.
Kampania 19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży to akcja, która nagłaśnia ważny problem jakim jest krzywdzenie dzieci i młodzieży. To czas, kiedy szczególnie głośno mówimy o prawach dziecka, jego godności, bezpieczeństwie i szacunku. Chcemy zwrócić uwagę na problem przemocy wobec najmłodszych i wspólnie budować świat, w którym dzieci mogą czuć się bezpieczne i kochane.
Autorem światowej kampanii jest Women’s World Summit Foundation (WWSF). W 2000 roku w dniu 19 listopada, WWSF wprowadziła światowe obchody dnia przeciwko krzywdzeniu dzieci, ta data stała się początkiem budowania sieci współpracy organizacji pozarządowych z całego świata, które zaczęły przygotowywać obchody kampanii w swoich krajach. Celem podejmowanych działań było budowanie właściwych postaw wobec przemocy, tworzenie międzynarodowej sieci współpracy i wymiana dobrych praktyk z zakresu profilaktyki i interwencyjnych działań.
Jeden dzień to zbyt mało, by poruszyć wszystkie istotne problemy związane z negatywnymi i dramatycznymi doświadczeniami dzieci i młodzieży na całym świecie, w 2011 roku WWSF rozpoczęła ogólnoświatową kampanię 19 dni, która organizowana jest co roku przez pierwsze dni listopada.
Celem kampanii jest zwiększenie społecznego zaangażowania w sprawy przeciwdziałania przemocy wobec dzieci, promocja pozytywnych rozwiązań związanych z przeciwdziałaniem przemocy, motywowanie społeczności lokalnych do działań na rzecz dzieci, które doznają przemocy, edukacja społeczna dostarczająca wiedzy o zjawisku i sposobach radzenia sobie gdy występuje.
Symbolem Kampanii jest pomarańczowa wstążka opatrzona napisem ”YES to prevention of child abuse!” („Tak dla ochrony dziecka przed krzywdzeniem”). Pomarańczowy to kolor ostrzegawczy i zwracający uwagę. Kampania po raz kolejny podkreśla konieczność wzajemnej współpracy w edukacji młodych ludzi na temat tego, czym jest przemoc i w jaki sposób ją powstrzymać oraz uświadomienia młodym ludziom, że empatia i szacunek do drugiego człowieka są niezbędne w kwestii skutecznego przeciwdziałania przemocy. W Polsce organizacją ogólnokrajowych kampanii 19 dni zajmuje się Fundacja po Drugie oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
W ramach drugiej Kampanii „Pomarańczowej Wstążki” Centrum Usług Społecznych w Myślenicach wraz z innymi instytucjami na terenie gminy Myślenice podjęło działania takie jak:
– akcja informacyjno-edukacyjną dla mieszkańców Gminy Myślenice poprzez: ogłoszenia w mediach lokalnych, na stronach internetowych gminy i CUS-u w tym m. in. na temat przedmiotowej kampanii oraz proponowanych form pomocy i instytucji, w których tę pomoc można uzyskać;
– dystrybucja materiałów profilaktyczno – edukacyjnych, w tym również w formie elektronicznej: informacji, ogłoszeń, ulotek i plakatów przekazanych do placówek oświatowych i opiekuńczo – wychowawczych, celem wykorzystania we własnym zakresie;
– dystrybucja ulotek, pomarańczowych wstążeczek i baloników na terenie myślenickiego Rynku przez harcerzy z Hufca ZHP Myślenice i innych wolontariuszy, którzy są szczególnymi ambasadorami kampanii;
– dnia 4 listopada 2024 r. uczestnicy Placówki Wsparcia Dziennego „Kreatywnia” w Myślenicach mieli okazję wziąć udział w warsztatach w ramach kampanii, dzięki którym pogłębili swoją wiedzę na temat zapobiegania przemocy oraz możliwości poszukiwania pomocy, gdy są jej świadkiem
– udostępnienie w mediach społecznościowych miniserialu „Nieobojętni” od Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – głównym celem jest uwrażliwienie i wskazanie różnych sytuacji, w których każdy z nas może doświadczać;
– dni „Pomarańczowej wstążeczki” w placówkach oświatowych i opiekuńczo – wychowawczych i – dzieci, młodzież i nauczyciele dołączają się do tej akcji! Na znak solidarności zakładali pomarańczowe elementy stroju, odbywały się lekcje i inne zajęcia edukacyjne na temat przeciwdziałania przemocy i jej skutków;
– w kampanię włączają się myśleniccy seniorzy z Klubu Senior + Myślenice poprzez czytanie bajek dla dzieci w mediach społecznościowych;
– 12 listopada można było skorzystać z indywidualnych konsultacji w Centrum Aktywności Lokalnej w Myślenicach – od 10.00 do 18.00 dyżurowali specjaliści z zakresie przeciwdziałania przemocy domowej i uzależnienia od alkoholu.
20 listopada w środę będziemy obchodzili również Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Wszystkim zaangażowanym z Kampanię Pomarańczowej Wstążki dziękujemy Razem możemy więcej! Nie bądźmy obojętni – reagujmy!
Małgorzata Śmigla