We wtorek (18 listopada) w siedzibie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę nowych jezdni wzdłuż zakopianki w Krzyszkowicach. Zadanie to wykona firma Nowak-Mosty, a ma na to niecałe trzy lata.
Celem tej inwestycji, której koszt wyniesie 13,7 mln zł jest skomunikowanie kilku przysiółków (Wójciakówka i Psiary w Krzyszkowicach oraz jawornickiego osiedla Bugaj) z budowanym obecnie i mającym być oddanym do użytku jeszcze w tym roku bezkolizyjnym węzłem. Domagali się tego mieszkańcy Krzyszkowic oraz władze gminy Myślenice. Deklaracja, że te drogi powstaną padała ze strony GDDKiA na zebraniu wiejskim w lutym br.
W sierpniu br. został ogłoszony przetarg, w odpowiedzi na który wpłynęło pięć ofert.
– 5 listopada wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę, którą złożyła firma Nowak-Mosty. Przy ocenie ofert, oprócz kryterium ceny, braliśmy także pod uwagę m.in. możliwości skrócenia terminu realizacji zamówienia oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Dalej GDDKiA informuje:
– Zbudujemy wzdłuż zakopianki prawie 600 m nowych dróg (tzw. jezdni dodatkowych) o szerokości 5,5 m. Ponadto poszerzymy ok. 600 m dróg już istniejących. W ramach tej inwestycji powstaną także trzy nowe mosty – jeden na Krzyszkowiance i dwa na Młynówce. Nowe drogi w Krzyszkowicach będą uzupełniać infrastrukturę i rozprowadzać ruch przez tunel.
Ponadto realizacja dodatkowych dróg ma pozwolić zlikwidować lewoskręty na jednym ze skrzyżowań z zakopianką a tym samym poprawić bezpieczeństwo kierowców. To ważne jeśli weźmie się pod uwagę natężenie ruchu na zakopiance. Już podczas poprzedniego Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR), który odbył się w latach 2020-2021 okazało się, że odcinkiem Głogoczów – Jawornik każdego dnia przemieszczało się ponad 39 tys. pojazdów.
Wyniki aktualnie prowadzonego pomiaru będą znane w połowie przyszłego roku, należy się jednak spodziewać, że wykażą one wzrost natężenia ruchu.
– Już teraz dysponujemy aktualną liczbą pojazdów przejeżdżających przez tunel pod Luboniem Małym, czyli odcinkiem zakopianki położonym na południe od Krzyszkowic. Tylko w okresie wakacji tunelem tym przejechało ponad 2,1 mln pojazdów, a dobowe rekordy przejazdów pokonały już barierę 50 tys. aut – czytamy w komunikacie.



Drogi serwisowe mają powstać wzdłuż odcinka zakopianki w Krzyszkowicach (zdj. GDDKIA w Krakowie)

