W związku z planowaną budową Beskidzkiej Drogi Integracyjnej już niedługo powinny się rozpocząć badania geologiczne. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie ogłosiła dwa kolejne przetargi na przeprowadzenie takich prac, tym razem na odcinkach: od Bulowic do Choczni (11,5 km) i od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa (12 km). Zamówienie obejmuje ponadto przygotowanie projektów budowlanych dla tych dwóch ostatnich odcinków trasy S52, czyli BDI.
Beskidzka Droga Integracyjna połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52, czyli: Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską z DK7 w Głogoczowie. Będzie miała 61 km długości i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na jej trasie planuje się wybudowanie 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Wcześniej, bo w styczniu podobne przetargi ogłoszono na dwa pierwsze odcinki: BDI – Hałcnów – Bulowice oraz Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska Wschód. Były to przetargi na wykonanie badań geologicznych i przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W odpowiedzi na ogłoszenie o nich wpłynęło odpowiednio 10 i 13 ofert, spośród których GDDKIA ma najbliższych tygodniach wyłonić wykonawcę.
Dla mieszkańców gminy Myślenice i powiatu myślenickiego najważniejszy jest odcinek ostatni, czyli ten od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa. Właśnie na tym odcinku notowane jest największe natężenie ruchu w małopolskiej części tej drogi, czyli DK52. Codziennie przejeżdża nim niemal 18 tysięcy aut.
– Ostatni odcinek BDI połączy nową drogę ekspresową z zakopianką. S52 połączy się z DK7 w miejscu dzisiejszego węzła Głogoczów, który zostanie gruntownie rozbudowany. Poza tym powstaną dwa węzły: Sułkowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956 oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52. Wraz drogą ekspresową powstaną aż 33 obiekty. Największy z nich planujemy zbudować w Izdebniku. Będzie to niemal 900-metrowa estakada zlokalizowana przed Biertowicami. Przygotujemy też 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych mieszczących łącznie ponad 11 milionów litrów – informuje GDDKiA.
W ramach zaplanowanych prac geologicznych na całym odcinku BDI ma zostać wykonanych ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań.
– Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność – informuje GDDKiA.
