Na poniedziałkowej sesji Rady Miejskiej w Myślenicach mówiono o planowanych węzłach drogowych w ciągu zakopianki, w szczególności zaś o węźle u wylotu ul. Sobieskiego w Myślenicach, na którego budowę GDDKiA w lipcu br. ogłosiła przetarg. Otwarcie ofert planowane jest na 11 września br. Tymczasem we wtorek 28 sierpnia GDDKiA poinformowała o podpisaniu umowy z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IBM-Podbeskidzie, które przebuduje układ drogowy na DK7 w Libertowie (pow. krakowski). Główne cele tej inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości zakopianki w sąsiedztwie Krakowa.
Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka, a budowa trzech nowych kładek i przejścia podziemnego zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Tereny przylegające do zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7.
Najkorzystniejszą ofertę wybrano już w lipcu, ale jak informuje GDDKIA, niedługo po tym jeden z pozostałych wykonawców odwołał się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej. Dopiero, kiedy w sierpniu wycofał swoje odwołanie, Izba umorzyła postępowanie, a GDDKIA mogła podpisać umowę z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IBM-Podbeskidzie.
Droga krajowa nr 7, czyli popularna zakopianka na odcinku na południe od Krakowa wyczerpuje swoje możliwości techniczne. Liczba pojazdów stale się zwiększa i musimy nadążać za tą zmieniającą się rzeczywistością. Dlatego przystępujemy do prac, które zwiększą możliwości tej drogi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Koszt prac to prawie 150 milionów zł.
Kompleksowa przebudowa
Tym samym zniknie skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo.
W zamian za to pod zakopianką wybudowany zostanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. Tunelem będą też mogli się przemieszczać rowerzyści i piesi.
W okolicy likwidowanego skrzyżowania powstanie też kładka, która zastąpi przejście dla pieszych.
Zlikwidowane zostaną skręty w prawo z zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie też już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.
Zmiany nie tylko na DK7
Wzdłuż zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic.
Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). Prace powinny się zakończyć w połowie 2027 roku.
Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
GDDKiA rozbuduje węzeł Kraków Południe
GDDKiA informuje ponadto, że trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. W lutym złożony został wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Celem inwestycji będzie poprawa przepustowości węzła i DK7 od autostrady do granic Krakowa.
Projektant planuje powstanie na zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny będzie poprowadzony oddzielnymi drogami.
Szczegółowe informacje dotyczące tej inwestycji są dostępne na stronie https://dk7-a4-wezelkrakowpoludnie.pl/
Co z pozostałymi inwestycjami między Krakowem a Myślenicami?
Przebudowa zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków Południe i w Libertowie to część działań, które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości DK7 między Krakowem a Myślenicami.
Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2015 roku wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od niespełna 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę. Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków – Myślenice będzie się zwiększać.
Przygotowywane i realizowane przez GDDKiA inwestycje mają poprawić przepustowość zakopianki w jej newralgicznych miejscach, zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Planuje się realizację łącznie siedmiu dużych inwestycji na tym odcinku, które aktualnie są na różnym etapie prac.
Trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7 z ul. Widokową i ul. Zadziele. Wykonawca buduje podpory pod wiadukt, poszerza zakopiankę w okolicy skrzyżowania, kończy przebudowę ul. Zadziele i buduje jezdnię dodatkową po zachodniej stronie DK7. Na wiadukcie, który zostanie zbudowany nad DK7, będzie również chodnik dla pieszych.
Ogłoszony został przetarg na budowę węzła w Myślenicach. Ta inwestycja pozwoli na bezkolizyjne połączenie ul. Sobieskiego z zakopianką. Powstanie także kładka dla pieszych nad DK7 (na wysokości cmentarza żydowskiego).
W Krzyszkowicach planowana jest budowa tunelu pod zakopianką z wydzielonym przejściem dla pieszych. Jak informuje GDDKiA, ze względu na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który uchylił orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji, wydłuży się czas oczekiwania na pozwolenie na budowę.
We wtorek 29 sierpnia burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka zamieścił w mediach społecznościowych następujący wpis dotyczący inwestycji w Krzyszkowicach:
Powoli ale konsekwentnie zmierzamy w kierunku ogłoszenia przetargu i rozpoczęcia prac budowlanych na Zakopiance w Krzyszkowicach! Przed chwilą zakończyła się ostatnia Rada Techniczna – Budowy węzła drogowego drogi krajowej nr 7 na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1942K w miejscowości Krzyszkowice. Cieszę się, że uwagi, które zgłaszałem na ostatniej naradzie takie jak dodatkowe dojście dla pieszych do tunelu oraz rampa z podjazdem dla osób niepełnosprawnych zostały uwzględnione w dokumentacji projektowej. W czerwcu Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie wszczął postępowanie związane z wydaniem ZRID-u dla tego zadania. Ponadto na chwilę obecną Samorządowe Kolegium Odwoławcze zostało zobowiązane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny do ponownego rozpatrzenia odwołania mieszkańca od wydanej Decyzji Środowiskowej. Przed nami jeszcze Zespół Oceny Przedsięwzięcia Inwestycyjnego, który ma odbyć się we wrześniu. Inwestor – GDDKiA przewiduje jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na roboty budowlane jeżeli wszystkie sprawy związane z formalnościami uda się załatwić do końca września br.
Co się tyczy węzła w Jaworniku, GDDKIA informuje, że w lutym złożony został wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji. Po jej uzyskaniu GDDKIA będzie mogła rozpocząć prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła.
Więcej o tej inwestycji tutaj: https://dk7wezeljawornik.pl/
Trwają też prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Wykonawca odpowiedzialny za stworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej sprawdza możliwości zmian na tym odcinku. Odbyły się spotkania z mieszkańcami i skonsultowano proponowane rozwiązania. Więcej: http://dk7-glogoczow.pl/
Kończą się prace projektowe nad kładkami w Mogilanach i w Głogoczowie. W lipcu wystąpiono z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację kładki w Mogilanach. Podobny wniosek o pozwolenie na budowę w Głogoczowie GDDKIA planuje złożyć w najbliższych tygodniach.