Dochody na poziomie ponad 214 milionów złotych i wydatki w kwocie 236 milionów złotych – tak kształtuje się budżet Gminy Myślenice uchwalony przez Radę Miejską na sesji budżetowej, która odbyła się 27 stycznia 2022 roku. Blisko 40 mln złotych zaplanowano na inwestycje, 104,4 mln zł wydamy na oświatę i wychowanie, a prawie 52 mln zł na pomoc społeczną i rodzinę. Kolejna ważna pozycja w budżecie to 21,5 mln zł z przeznaczeniem na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska.
– Dziękuję radnym, którzy zagłosowali za przyjęciem uchwały budżetowej i realnie wspierają podejmowane przez nas działania na rzecz mieszkańców naszej gminy. Za nami kolejny trudny rok obecnej kadencji. Trwająca wciąż pandemia COVID-19, niepewność związana z dochodami własnymi z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych PIT, podwyższenie płacy minimalnej do 3.010 zł brutto, inflacja, znaczące podwyżki cen energii oraz wysoki wskaźnik zadłużenia niewątpliwie miały zdecydowany wpływ na ostateczny kształt budżetu, który mogłem przedstawić Radzie Miejskiej na 2022 rok. Bieżąca sytuacja ogranicza nasze możliwości inwestycyjne, a budżet oddaje realne możliwości Gminy Myślenice, co do dochodów, które możemy pozyskać. Zaplanowane na ten rok i lata następne inwestycje będą możliwe tylko i wyłącznie dzięki pozyskanym środkom zewnętrznym pochodzącym głównie z rządowych funduszów przeznaczonych dla samorządów – wyjaśnia burmistrz Jarosław Szlachetka.
Dochody w 2022 roku na poziomie ponad 214,7 mln zł
W stosunku do roku 2021 są to dochody mniejsze o 45 mln zł, tj. o ponad 17% za sprawą przesunięcia od 1 czerwca wypłat 500+ do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Do tej pory Gmina Myślenice pośredniczyła w wypłacie świadczenia rodzinnego, które dla rodzin rocznie wynosiło ponad 56 mln zł. Stąd głównie ta różnica po stronie dochodów w stosunku do ubiegłego roku.
W ubiegłym roku Gmina Myślenice otrzymała 13 mln zł ze środków RFIL (w ramach pomocy dla gmin górskich oraz na zadania wodno-kanalizacyjne), dlatego takich wpływów nie można było zaplanować na rok bieżący. Do najważniejszych pozycji po stronie dochodów należą: udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), subwencja oświatowa oraz wpływy z podatków i opłat lokalnych – w tym z podatku od nieruchomości.
Na przestrzeni lat wpływy z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych – co do zasady – co roku rosły. W sierpniu 2019 roku weszły w życie zmiany zwalniające z podatku dochodowego osoby poniżej 26. roku życia, a jesienią tego samego roku obniżono stawkę podatkową PIT z 18 do 17 % oraz zwiększono kwotę kosztu uzyskania przychodów. Na skutek tych zmian oraz dodatkowo lockdownu gospodarczego w roku 2020 dochody z PIT po raz pierwszy były niższe niż w roku poprzednim.
Ubytek wyniósł 1,67 mln zł (rok 2020 w stosunku do 2019), ale już w 2021 roku, pomimo nadal obowiązujących tych samych zasad opodatkowania oraz trwających zmagań z koronawirusem odnotowaliśmy znaczący przyrost tj. blisko 7,8 mln zł.
Wprowadzone natomiast od roku 2022 zmiany w sposobie przekazywania udziałów w PIT i CIT poprzedzone zostały przekazaniem – jeszcze w roku 2021 – środków na uzupełnienie ewentualnych ubytków w tych dochodach (w naszym przypadku ponad 8 mln zł), a ostateczne rozliczenie nastąpi w roku następnym (2023).
Wpływy z podatków i opłat lokalnych na rok 2022 zaplanowane zostały w nieco niższej wysokości niż wynosił ostateczny plan w roku 2021. Różnica ta, wynosząca ponad 400 tys. zł wynika z wyjątkowo wysokich wpływów w roku 2021 otrzymanych z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych od osób fizycznych. Jeżeli tendencja ta będzie się utrzymywała również w roku bieżącym, Gmina Myślenice dokona korekt dochodów. Natomiast wpływy z samego podatku od nieruchomości zaplanowano blisko 500 tys. wyższe niż w roku ubiegłym. Jest to efekt zarówno wprowadzonych zmian ewidencyjnych jak i nieco wyższych stawek podatkowych przyjętych przez Radę Miejską na rok 2022.
W roku 2021 stawki podatku od nieruchomości nie były zmieniane. Pozostały na poziomie z roku 2020. Jednak w 2022 roku, w związku z rosnącymi wydatkami bieżącymi gminy koniecznością stało się podniesienie stawek podatku.
Wydatki Gminy Myślenice na rok 2022
Na wydatki związane z funkcjonowaniem gminy budżet zakłada kwotę ponad 236 mln zł, z czego na wydatki bieżące 196 mln zł tj. 83% budżetu, a na wydatki majątkowe aż 40 mln zł tj. 17%. Tradycyjnie, najwyższe nakłady ponoszone będą na funkcjonowanie oświaty – w tegorocznym budżecie to ponad 104 mln zł.
Największy udział w wydatkach bieżących budżetu Gminy Myślenice tj. 46,60% stanowią środki przeznaczone corocznie na oświatę i wychowanie. W tym roku na zadania własne oświaty miasto przeznaczy 104 386 327,39 zł, tj. o 13 282 534,47 zł więcej niż w roku 2021.
Kwota przyznanej subwencji oświatowej na rok 2022 wynosi 43 952 068,00 zł i jest wyższa o 1 945 158,00 zł niż w roku 2021, w którym jej wielkość to 42 006 910,00 zł. Analiza wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego wykazała, że wydatki poniesione w roku 2021 wyniosły 43 202 732,11 zł.
Należy więc stwierdzić, iż w 2021 roku kwota subwencji oświatowej w 97% pokryła wydatki na wynagrodzenia w składnikach wskazanych w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela (wyłącznie nauczyciele).
Dotacja z budżetu państwa na wychowanie przedszkolne w 2021 r wyniosła 2 299 173,00 zł, natomiast prognoza na 2022 r. to 2 353 878,00 zł. W 2018 r. subwencja i dotacja wyniosły 39 552 451,00 zł, w prognozowane w 2022 r. są na poziomie 46 305 946,00 zł tj. wzrost o 6 753 495,00 zł.
Wzrost wydatków bieżących jest wyższy niż wzrost środków otrzymywanych z budżetu państwa, różnica między tymi dwoma wartościami stale się powiększa. Łączna dopłata gminy do funkcjonowania oświaty wynosi 54 748 386,57 zł i wzrosła na przestrzeni ostatnich 5 lat z 26 196 942,71 zł w roku 2018 do 54 748 386,57 zł roku 2021. (tj. 109 %). Zatem subwencja oświatowa i dotacje z budżetu państwa nie pokrywają nawet kosztów osobowych w Gminie Myślenice.
Na dotacje dla niepublicznych placówek w 2022 r. zabezpieczono środki w wysokości 5 617 234,54 zł, tj. o 851 873,54 zł więcej niż w 2021 r. Na przestrzeni ostatnich 5 lat środki na dotacje dla podmiotów niepublicznych wzrosły o 154 % (z poziomu 2 210 284,00 zł w 2018 r. do 5 617 234,54 zł w roku obecnym).
Należy pamiętać, że od czerwca 2021 r. w szkołach i przedszkolach na terenie Gminy Myślenice przestał obowiązywać ponadzakładowy układ zbiorowy pracy, który regulował zasady wynagradzania pracowników administracji i obsługi. Objęci w/w układem pracownicy przez lata otrzymywali zaniżone wynagrodzenie zasadnicze. Działo się tak dlatego, że do minimalnej pensji wliczał im się dodatek za wysługę lat oraz premia. W takich przypadkach dodatek przysługujący za staż pracy przestał pełnić rolę formy gratyfikacji i uznania pracownika za posiadane przez niego doświadczenie zawodowe związane z długotrwałym zatrudnieniem. Taki stan rzeczy wywoływał poczucie niesprawiedliwości u pracowników znacznie większym stażem.
Z dniem 1 czerwca 2021 r. w placówkach oświatowych zostały wprowadzone regulaminy, które uporządkowały zasady wynagradzania pracowników administracji i obsługi. Wyłączenie dodatku za staż pracy i premii z minimalnego wynagrodzenia za pracę przyczyniło się m.in. do zwiększenia motywacji pracowników i ich przywiązania do miejsca pracy.
Waloryzacja wynagrodzeń za siedem miesięcy 2021 r. wyniosła łącznie 510 806,00 zł (średnio na etat 243,00 zł). Od stycznia 2022 r. nastąpiła kolejna podwyżka płac ze względu na zwiększenie wysokości wynagrodzenia minimalnego. Miesięczna kwota łączna podwyżek to 53 875,64 zł (rocznie wyniesie 646 507,68 zł). Podwyżką tą zostali objęci wszyscy pracownicy administracji i obsługi, co zapobiega spłaszczeniu wynagrodzeń po wzroście wysokości wynagrodzenia minimalnego.
Największe inwestycje przewidziane do realizacji w 2022 roku w projekcie tegorocznego budżetu
Roboty budowlane
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy Myślenice:
- Polski Ład – rozbudowa i modernizacja sieci wodociągowej i kanalizacji na terenie Gminy Myślenice wraz z infrastrukturą towarzyszącą (realizacja zgodna z uchwałą RM)
- Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy Myślenice – budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w m. Głogoczów.
Przejścia dla pieszych
- Budowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi gminnej – ul. Średniawskiego ( w km od 1+820 do 1+844, w tym przejście dla pieszych w km 1+824) w rejonie posesji nr 124 w Myślenicach;
- Przebudowa przejść dla pieszych w obszarze oddziaływania na skrzyżowaniu w km od 0+500 w miejscowości Myślenice (Pardyaka – Dunin Brzezińskiego);
- Przebudowa przejść dla pieszych w obszarze oddziaływania na skrzyżowaniu w km od 0+762 w miejscowości Myślenice (Pardyaka – Ogrodowa).
Drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą:
- Przebudowa drogi gminnej 540285K w km od 0+000 do 2+507 ( obiekt mostowy w km 2+378) w miejscowości Jawornik;
- Modernizacja i rozbudowa oświetlenia na terenie Miasta i Gminy Myślenice w tym m. in. Budowa oświetlenia ulicznego w m. Borzęta przy drodze na Brzeg wraz z wykonaniem dokumentacji projektowej, budowa oświetlenia ulicznego na ul. Bergela w Myślenicach.
Oświata:
- Budowa infrastruktury sportowej i rekreacyjnej wraz z wyposażeniem i infrastrukturą towarzyszącą – sala gimnastyczna przy SP w Drogini;
- Budowa Przedszkola Samorządowego w Jaworniku.
Obiekty sportowo-rekreacyjne
- Budowa obiektów małej architektury na działkach nr 1315/2 i 1315/3 w Jaworniku wraz z utworzeniem ścieżki edukacyjnej z pospolitymi gatunkami drzew;
- Budowa obiektów małej architektury na działkach nr 726/1 w Trzemeśni wraz z utworzeniem ścieżki edukacyjnej z pospolitymi gatunkami drzew.
Prace projektowe
Drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą:
- Budowa drogi publicznej – połączenie ul. Traugutta i ul. Sobieskiego w Myślenicach;
- Budowa drogi gminnej w m. Trzemeśnia wraz z niezbędną infrastrukturą (r. Macioski);
- Wykonanie projektu wykonawczego przebudowy mostu na potoku Głogoczówka w Krzyszkowicach;
- Wykonanie projektu budowlano-wykonawczego odbudowy przepustu na rz. „Głogoczówka” w Krzyszkowicach;
- Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej przebudowy drogi dz. nr 1967 w m Głogoczów wraz z niezbędną infrastrukturą;
- Opracowanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej budowy oświetlenia drogowego w m. Osieczany;
- Opracowanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej sieci oświetlenia ulicznego droga na Bulinę 1200 metrów w m. Trzemeśnia.
Oświata
- Budowa boiska sportowego przy SP w Zasani;
- Budowa boiska sportowego przy SP w Jaworniku;
- Sala gimnastyczna przy SP w Osieczanach;
- Budowa sali gimnastycznej przy SP w Porębie;
- Przebudowa istniejącego budynku Żłobka Samorządowego w Myślenicach;
- Rozbudowa i modernizacja infrastruktury edukacyjnej, społecznej i sportowej na terenie gminy Myślenice – Dokumentacja projektowa przebudowy Budynku ZPO w Borzęcie;
- Rozbudowa i modernizacja infrastruktury edukacyjnej, społecznej i sportowej na terenie gminy Myślenice – dokumentacja projektowa rozbudowy budynku ZPO w Jasienicy;
- Przebudowa i rozbudowa Przedszkola Samorządowego nr 4 w Myślenicach – dokumentacja projektowa w ramach zadania: rozbudowa i modernizacja infrastruktury placówek oświatowych na terenie gminy Myślenice.
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy Myślenice:
- Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w m. Osieczany – rejon „Nad cmentarzem”
- Rozbudowa sieci wodociągowej w m. Osieczany
- Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w m. Głogoczów
- Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w m. Krzyszkowice
- Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w m. Jawornik
- Rozbudowa sieci wodociągowej w m. Jawornik
Obiekty sportowo-rekreacyjne
- Zagospodarowanie działek na Chełmie;
- Zagospodarowanie centrum wsi Trzemeśnia dz. nr 732;
- Budowa tężni solankowej w Myślenicach;
- Zagospodarowanie działki 8/3 w Drogini;
- Budowa sateparku oraz toru pumptrack w Myślenicach;
- Przebudowa istniejących boisk wraz z kompleksowym zagospodarowaniem działki w Parku Jordana w Myślenicach;
- Rozbudowa i modernizacja infrastruktury edukacyjnej, społecznej i sportowej na terenie gminy Myślenice – Dokumentacja projektowa przebudowy boiska Dalin wraz z budową trybun.
Budynki pozostałe
- Centrum Opiekuńczo Mieszkalne w Myślenicach
- Projekt architektoniczno-budowlany dla budynku „Starej Szkoły” w Krzyszkowicach
Zadania realizowane wspólnie z Zarządem Dróg Wojewódzkich
- Przebudowa DW 967 na odc.050 km +353,53-odc.050 km 0+649,79 polegająca na budowie prawostronnego chodnika w miejscowości Borzęta.
- Budowa zatoki przystankowej przy DW w Jaworniku – dokumentacja projektowa
Zadania realizowane wspólnie ze Starostwem Powiatowym w Myślenicach
- Pomoc ws. finasowania kolejnego zadania budowy chodnika przy drodze powiatowej w Osieczanach w kierunku Buliny (Starostwo jak dotąd nie odpowiedziało na pismo Burmistrza).
– Zapewniam, że jeżeli tylko będzie taka możliwość i uda nam się pozyskać kolejne dodatkowe środki, to w ciągu roku będziemy realizować następne zadania. Jak podkreślałem jest to budżet, który odpowiada możliwościom naszej gminy. Na pewno zawsze chcielibyśmy realizować więcej projektów, chociażby tych inwestycyjnych, ale niestety te dochody, które jesteśmy w stanie uzyskać oraz wciąż wysoki wskaźnik zadłużenia z poprzednich kadencji pozwalają na takie a nie inne wydatki. Najważniejsze, że ten budżet uwzględnia to co w naszej gminie jest najistotniejsze, a więc przede wszystkim zadania inwestycyjne związane z poprawą stanu bazy edukacyjnej i wychowawczej, inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej. Tak jak zapowiadałem również i w tym roku będziemy podejmować działania, które będą służyć poprawie jakości powietrza m.in. przez realizację „Myślenickiego programu wymiany pieców” oraz ochrony środowiska przez rozbudowę sieci wodno-kanalizacyjnej. W budżecie zabezpieczyliśmy także nie małe środki na działania społeczne, które kierujemy do rodzin w tym m.in. do najmłodszych, naszych seniorów i osób niepełnosprawnych. Chciałbym podziękować radnym, którzy odpowiedzialnie i konstruktywnie w trosce o rozwój naszej małej ojczyzny zagłosowali „za” przyjęciem tegorocznego budżetu. Dziękuję Pani Skarbnik za wykonaną pracę przy konstrukcji budżetu gminy na 2022 rok oraz prognozy finansowej na lata 2022 – 2032. Na pewno wprowadzane zmiany przez ustawodawcę związane chociażby z „Polskim Ładem” były dużym wyzwaniem przy pracy nad projektem za co raz jeszcze dziękuje. Przed nami też kolejne nabory, walczymy o jeszcze więcej środków na inwestycje i cały czas musimy mierzyć się z rosnącymi wydatkami bieżącymi. Wszystko to razem jest na pewno sporym wyzwaniem, ale jak widać – dajemy radę. Dla Myślenic, dla Gminy, dla mieszkańców – podsumował Jarosław Szlachetka, burmistrz Miasta i Gminy Myślenice.
Za przyjęciem projektu uchwały budżetowej Gminy Myślenice na rok 2022 zagłosowali radni Bisztyga Czesław, Błachut Józef, Cachel Jerzy, Fita Mirosław, Gablankowski Wojciech, Grzybek Andrzej, Jaśkowiec Małgorzata, Kutrzeba Izabela, Lejda-Kuklewicz Eleonora, Malinowski Wojciech, Motyka Piotr, Stankiewicz Bogusław, Szczotkowski Wacław, Topa Stanisław, Wierzba Czesław oraz Wójtowicz Tomasz. Przeciwko przyjęciu projektu budżetu zagłosowała radna Ambroży Grażyna, natomiast radni Ostrowski Kamil, Podmokły Bogusław i Podmokły Jan wstrzymali się od głosu.