Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czeka na wykonawców, którzy opracują studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla rozbudowy DK7 na odcinku 4 km w Głogoczowie. Przetarg został ogłoszony 3 grudnia 2021 r. a oferty można składać do 11 stycznia 2022 r.
Podział zadania na trzy etapy
Zadanie podzielone jest na trzy etapy. Etapy I oraz II – obejmują opracowanie studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego (STEŚ-R) wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Trzeba przygotować dokumentację geologiczną, hydrogeologiczną, geofizyczną i Program funkcjonalno-użytkowy.
Etap III przeznaczony jest na udzielanie odpowiedzi oferentom już na etapie procedury przetargowej na realizację inwestycji.
Termin wykonania zadania
Wszystkie opisane czynności wyłoniony wykonawca będzie musiał zrealizować w ciągu 35 miesięcy. Jeżeli dla inwestycji będzie wymagany raport oddziaływania na środowisko ten czas może się wydłużyć do 41 miesięcy.
Celem jest poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu
Głównym celem przebudowy jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ma ona nastąpić poprzez likwidację miejsc niebezpiecznych jakimi są trzy kolizyjne skrzyżowania drogi krajowej nr 7 oraz przejść dla pieszych przez tą drogę. Zakładana jest likwidacja zjazdów i budowa dodatkowych jezdni w celu zapewnienia obsługi terenów przyległych. Poprawi to przepustowość i bezpieczeństwo na DK7, ponieważ ruch tranzytowy zostanie odseparowany od ruchu lokalnego. Nastąpi korekta nienormatywnego łuku i tym samym poprawiona zostanie geometria drogi krajowej. Powstaną dodatkowe pasy ruchu dla skręcających na skrzyżowaniach w prawo.
W ciągu ostatnich 5 lat ruch na DK7 (Zakopiance) pomiędzy Krakowem i Głogoczowem wzrósł o 29%. Na odcinku Kraków-Mogilany wynosi już 57 473 pojazdy średnio na dobę, a dalej do Głogoczowa 52 059 poj./dobę. Na wzrost ruchu lokalnego duży wpływ ma rozwój budownictwa jednorodzinnego na południe od Krakowa i lokalizacja firm przy popularnej Zakopiance. Od wielu lat obserwowana jest pod tym względem tendencja wzrostowa. Od 2017 r. funkcjonują dwie kładki dla pieszych, które znacznie poprawiły bezpieczeństwo mieszkańców, jednak przebudowa skrzyżowań uwzględniająca wzrost natężenia ruchu jest już konieczna.