Kierowcy podróżujący zakopianką od środy 28 lutego muszą być przygotowani na ograniczenia w ruchu w Mogilanach. Będą one związane z rozpoczynającą się inwestycją – budową kładki dla pieszych nad drogą krajową nr 7. To nie jedyne ułatwienie dla pieszych, jakie powstaje lub powstanie w najbliższych latach nad lub pod zakopianką.
– Końcem tygodnia zaczynamy prace przy budowie podpory kładki dla pieszych na zakopiance w Mogilanach. Podpora powstanie na środku drogi, w pasie rozdziału między jezdniami. W tym miejscu będzie pracować palownica, która będzie wiercić pale w gruncie. Powstaną tutaj dwa pale, każdy będzie miał głębokość 10 m. Na tych palach będzie osadzona środkowa podpora kładki. Ograniczenia w ruchu wprowadzimy w środę – przed rozpoczęciem prac musimy pomalować na jezdni nowe oznakowanie i ustawić bariery. W okolicy budowanej kładki wprowadzimy ograniczenie prędkości do 40 km/h. Ruch na dwóch pasach w obu kierunkach będzie utrzymany na obu jezdniach. Pasy ruchu zostaną przesunięte nieco w prawo, żeby zrobić na środku drogi miejsce dla palownicy. Lewy pas zostanie zwężony do 2,5 m szerokości, a prawy do 3 m. Przesuniemy też ścieżkę, którą chodzą piesi wzdłuż zakopianki – informuje Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.
Nowe przejście dla pieszych nad zakopianką powstanie w południowej części Mogilan, w okolicy przystanku autobusowego Włosań. Połączy ul. Żary i św. Rity i zapewni bezpieczną komunikację między dwiema stronami zakopianki, dzięki czemu będzie można zlikwidować istniejącą dziś w tym miejscu „zebrę”.
Zdecydowanie poprawi to bezpieczeństwo pieszych, bowiem tym odcinkiem zakopianki dziennie przejeżdża ponad 52 tysiące samochodów. Od 2017 roku wydarzyły się w tym miejscu trzy wypadki z udziałem pieszych.
Kładka zostanie zbudowana na trzech podporach – dwie będą po obu stronach Zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie miała 3,4 m szerokości i 40 m długości i będzie biec 6 metrów nad DK7.
Na kładkę będzie można wejść po schodach albo wjechać windą.
Koszt inwestycji to 6 mln zł. Koniec prac planowany jest na listopad br.
Ta kładka to jedna z kilku, jakie mają powstać w najbliższych latach. Podobne mają powstać w:
Libertowie
Tu w ramach przebudowy zakopianki (inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku)
- koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
- koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
- przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Głogoczowie
Budowę tej GDDKIA planuje rozpocząć wiosną.
Myślenicach
Tu kładka powstanie w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego cmentarza żydowskiego. Będzie częścią rozpoczynające się właśnie budowy większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice-Sobieskiego.
Natomiast w Krzyszkowicach lada moment ruszy budowa węzła drogowego z tunelem pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.