Zaczynamy rozbudowę 1,1 km zakopianki w Libertowie. Prace potrwają do połowy 2027 roku. Powstanie m.in. tunel pod DK7, który pozwoli na bezpieczny przejazd między dwiema częściami miejscowości. Przez cały okres prac chcemy utrzymać ruch dwoma pasami w kierunku Krakowa i Myślenic – informuje GDDKiA.
Co zrobimy wiosną
Pierwsze prace przy rozbudowie będą związane z przygotowaniem terenu i wycinką zieleni. Następnie rozpoczniemy przebudowę sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, elektrycznych, gazowych i teletechnicznych. Będziemy też poszerzać wschodnią jezdnię zakopianki (w kierunku Krakowa) i przylegającą do niej lokalną drogę. Te prace nie będą powodowały dużych zmian w organizacji ruchu.
W połowie roku rozpoczniemy budowę tunelu. Zaczniemy od jego zachodniej części. Odcinek jezdni prowadzący w kierunku Myślenic zostanie zamknięty, a ruch zostanie przeniesiony na jezdnię, którą dziś poruszają się samochody w kierunku Krakowa. Na tej jezdni będą trzy pasu ruchu – dwa w kierunku Myślenic oraz jeden („lewy”) w kierunku Krakowa. Ostatni, czwarty pas („prawy” w kierunku Krakowa) zostanie poprowadzony na odcinku ok. 700 m drogą lokalną biegnącą po wschodniej stronie zakopianki.
Zakres prac
W ramach inwestycji zlikwidujemy skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Pod DK7 wybudujemy tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Wzdłuż trasy poprawimy i uzupełnimy sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Sąsiadujące z inwestycją drogi gminne i powiatowe zostaną połączone z jezdniami dodatkowymi równoległymi do zakopianki.
Rozbudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Zbudujemy też trzy kładki – w okolicy likwidowanego skrzyżowania, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju. Zastąpią one dotychczasowe przejścia dla pieszych.
Wzdłuż trasy poprawimy i uzupełnimy sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Poszerzymy drogę łącznikową po wschodniej stronie drogi w Libertowie i przebudujemy wjazdy na posesje. Wybudujemy również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod trasą.
Zlikwidujemy skręty w prawo z zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki. W ramach inwestycji wybudujemy także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych. Wykonawca prac jest Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Ich koszt to prawie 150 mln zł.
Modernizacja zakopianki
Rozbudowa układu drogowego w Libertowie to kolejny etap realizowanego przez nas konsekwentnie programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych.
W zeszłym roku oddaliśmy do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Budujemy kolejne dwa węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach. Przygotowujemy dokumentację niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę następnego takiego węzła w Jaworniku.
Kacper Michna, Starszy specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA O/Kraków