Na piątek 30 sierpnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała otwarcie nowego 16-kilometrowego odcinka dwujezdniowej zakopianki. Chodzi o drogę krajową nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. Nowa trasa pozwoli na ominięcie dwóch miejscowości: Klikuszowej i Nowego Targu, gdzie często tworzą się korki, szczególnie uciążliwe w sezonie turystycznym. Tym samym cała droga między stolicami Małopolski i Podhala będzie dwujezdniowa i dwupasmowa.
– Równocześnie zamkniemy możliwość przejazdu do Krakowa dotychczasowym przebiegiem tej trasy, prowadzącym m.in. przez Klikuszową. Kierowcy jadący od strony Tatr i Pienin na nową trasę będą mogli wjechać na dwóch węzłach – Nowy Targ Zachód (skrzyżowanie z ul. Ludźmierską, DW957) i Nowy Targ Południe (skrzyżowanie z ul. Krakowską) – informuje GDDKIA.
Nowa trasa z Rdzawki do Nowego Targu niemal w całości poprowadzi nowym śladem, na zachód od starej zakopianki. Ma 16,1 km, dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a docelowo zostanie połączona z innymi drogami poprzez cztery węzły: wspomniane wcześniej Nowy Targ Południe i Zachód a ponadto węzeł Obidowa i węzeł Klikuszowa.
Docelowo, gdyż w chwili oddania nie będzie jeszcze gotowy węzeł Klikuszowa, który połączy obie zakopianki – starą i nową – czytamy w komunikacie.
Dalej rzecznik GDDKIA pisze: Dotychczasowa DK47 biegnie ok. 2 m nad nowym rondem zbudowanym na węźle Klikuszowa. Żeby połączyć obie drogi, stara zakopianka musi zostać przebudowana. To jeden z ostatnich etapów prac na tej budowie. Jego wykonanie zostawiliśmy na koniec, bo prowadzenie prac w tym miejscu przed przełożeniem ruchu na nową trasę wiązałoby się z ogromnymi korkami na starej zakopiance.
Po oddaniu nowej trasy nie będzie możliwości przejazdu przez starą zakopiankę w dwóch miejscach: w okolicy budowanego węzła Klikuszowa i w Rdzawce. Wyjazd z Lasku i Klikuszowej do Rabki-Zdroju i Nowego Targu będzie możliwy przez węzeł Obidowa oraz przez drogę lokalną łączącą Klikuszową i Sieniawę.
Inwestycja jest realizowana ze środków budżetu państwa. Jej wartość to prawie 995 mln zł.
Nowa trasa będzie początkowo otwarta na zasadzie przejezdności, gdyż cała inwestycja nie jest jeszcze zakończona. Dlatego na trasie będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km/h. Wbrew powtarzanym gdzieniegdzie opiniom droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową – podaje GDDKiA.
Ten odcinek nowej zakopianki od drogi klasy S odróżnia kilka elementów:
- niższa dopuszczalna maksymalna prędkość (w zależności od odcinka, najwyższa to 100 km/h)
- ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty
- bardziej strome zjazdy i podjazdy
- mniejsze ograniczenia w odległości pomiędzy węzłami (na drogach ekspresowych w miastach jest to co najmniej 3 km, na drogach klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) 1 km; między węzłami Nowy Targ Zachód a Nowy Targ Południe jest 1,5 km)
- przystanki autobusowe
- wjazdy i zjazdy na drogę poza węzłami (w Rdzawce i Klikuszowej)
Na tym odcinku nie znajdziemy też znaków E-20 „Tablica węzła drogowego”, charakterystycznych dla dróg szybkiego ruchu. Takie drogowskazy, jak pisze GDDKA, umieszcza się tylko na autostradach i ekspresówkach. Przed węzłami będą więc znaki kierunkowe, pokazujące poszczególne miejscowości.
Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy obiekt powstał w Lasku. Ma 687 m długości, a jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. Druga pod tym względem konstrukcja ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu – czytamy.
W okolicy węzła Obidowa trasa przebiega na wysokości 800 m n.p.m. a to oznacza, że będzie to jedna z najwyżej położonych dróg zarządzanych przez GDDKiA w województwie małopolskim. Wyżej leżą jedynie: DK49 w Jurgowie (przed granicą ze Słowacją trasa prowadzi nawet 870 m n.p.m.) oraz końcowy fragment DK47 w Zakopanem (ul. Kasprowicza przed rondem Andrzeja Chramca, 810 m n.p.m.).
Kalendarium inwestycji:
- 10 grudnia 2007 r. – podpisanie umowy na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z Koncepcją programową z Krakowskim Biurem Projektów Dróg i Mostów Transprojekt (Sweco Engineering)
- 19 października 2010 r. – wydanie przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Krakowie decyzji środowiskowej
- 8 listopada 2017 r. – ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę trasy
- 31 sierpnia 2018 r. – wybór najkorzystniejszej oferty złożonej przez INTERCOR
- 19 września 2018 r. – podpisanie umowy z wykonawcą
- 25 czerwca 2020 r. – Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
- 25 czerwca 2020 r. – rozpoczęcie budowy