Z informacji jakie przekazał krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ubiegłym roku wykonano szereg bardzo ważnych dla naszego regionu inwestycji. Największą z nich było oddanie do użytku fragmentu drogi S7 Widoma – Kraków i Miechów – Szczepanowice oraz północnej obwodnicy Krakowa drogi S52. Łącznie do użytku oddano ponad 30 km dróg ekspresowych i nieco ponad 18 km dróg klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Pamiętano również o pieszych budując kładki oraz chodniki.
S52 Północna Obwodnica Krakowa
Północna Obwodnica Krakowa to część drogi ekspresowej biegnącej od Cieszyna do Krakowa. Łączy ona województwo śląskie przez Wadowice z Krakowem. W naszym województwie funkcjonował dotąd jeden odcinek tej trasy, 3,4 km między węzłami Balice I i Modlniczka. Przed końcem roku otworzyliśmy kolejne 12,3 km. W przygotowaniu są 62 km Beskidzkiej Drogi Integracyjnej – ważnej arterii komunikacyjnej łączącej Bielsko-Białą z zakopianką w Głogoczowie, która będzie też obwodnicą czterech miast Małopolski – Kęt, Andrychowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej. W ostatnich dniach otrzymaliśmy zapewnienie finansowania, co pozwala nam na ogłoszenie przetargu na zakończenie prac nad dokumentacją dla tej trasy. Planujemy zrobić to w pierwszych dniach Nowego Roku.
Oddanie Północnej Obwodnicy Krakowa powoduje, że stolica Małopolski jest coraz bliżej stania się drugim miastem w Polsce (po Łodzi) otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd liczył on 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK jest to już 64,5 km. Brakuje nam jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które planujemy oddać w połowie 2026 r. S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – w Zielonkach (653 m) i Dziekanowicach (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570-metrowa estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 m nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada – stara DK7) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Zbudowaliśmy też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.
Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km. Zbudowaliśmy mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności prawie 23 milionów litrów. Budowa była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym – prawie ¼ długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i estakadach. Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
S7 Widoma – Kraków i Miechów – Szczepanowice
Wraz z S52 POK oddaliśmy 13,3 km trasy S7 do węzła Widoma, a w wakacje udostępniliśmy kierowcom 5,3 km trasy na odcinku Miechów – Szczepanowice. Krótszy odcinek połączył w całość funkcjonujące już części S7, północny od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego (18,7 km, oddany we wrześniu 2023 r.) i południowy w kierunku węzła Widoma (13,1 km, październik 2021 r.). Oddając do ruchu przedłużenie od Widomej do Mistrzejowic, połączyliśmy drogą szybkiego ruchu dwa największe miasta w Polsce – Warszawę i Kraków. Oba ośrodki przybliża 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.
Budowa na oddanym do ruchu fragmencie odcinka S7 Widoma – Kraków nie jest jeszcze w pełni skończona. Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też wprowadziliśmy ograniczenie prędkości do 80 km/h. Niemniej udostępniliśmy kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku planujemy skończyć późną wiosną. Skomunikowanie S7 z S52 zapewnia łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice, będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. To w godzinach szczytu komunikacyjnego może być wąskim gardłem. Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 r., trwają na nim jeszcze prace. Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu – nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa, ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta. Ograniczamy tym samym ruch na łącznicy między POK a S7.
Prace na pozostałej, 5-kilometrowej, części ekspresówki, od Mistrzejowic do Nowej Huty jeszcze trwają. Trasa biegnie przez silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Powstają na niej dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Jest to skomplikowany pod względem inżynieryjnym fragment, gdyż droga przechodzi przez instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je ponad kilometrową estakadą) i tramwajowymi (nad S7 powstały już dwa wiadukty, budujemy kolejny).
Rozpoczęliśmy również nasuwanie konstrukcji estakady, na której będzie zlokalizowana trasa główna. Jest to olbrzymie wyzwanie inżynierskie, gdyż nasuwane są blisko 1000-metrowe jezdnie o skomplikowanym kształcie. Prace te będą kontynuowane do trzeciego kwartału przyszłego roku. Oprócz tego wykonywane są podpory łącznic i innych obiektów wchodzących w skład węzła. Ze względu na przeprojektowanie węzła Mistrzejowice, na które otrzymaliśmy zamienne decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), prace potrwają do 2026 r. Przed końcem 2025 r. planujemy udostępnić odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta.
Droga ekspresowa S7 Widoma – Kraków otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź. Z kolei dla odcinka S7 Miechów – Szczepanowice całkowity koszt realizacji wyniósł ponad 284 mln zł, kwota wydatków kwalifikowalnych przekroczyła 139 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 118,3 mln zł.
DK47 Rdzawka – Nowy Targ
Na koniec sierpnia otworzyliśmy dla kierowców nową, dwujezdniową drogę krajową nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. Budowa 16,1 km odcinka nowej zakopianki trwała 4 lata i była realizowana w trudnym, górskim terenie. Jedna czwarta nowej drogi biegnie po różnego rodzaju obiektach – mostach, wiaduktach i estakadach. Najdłuższa powstała w Lasku, ma 687 m długości. Jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią.
Jest to bezkolizyjna droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Połączenie z innymi drogami zostało zapewnione poprzez cztery węzły drogowe – Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Dzięki budowie tej trasy Kraków i Nowy Targ są na całym odcinku połączone dwupasmową drogą. Inwestycja była realizowana ze środków budżetu państwa. Wartość kontraktu to prawie 995 mln zł.
DK7 węzeł w Gaju
Pod koniec czerwca otworzyliśmy węzeł drogowy na zakopiance w Gaju z ponad 120-metrowym wiaduktem łączącym ul. Widokową i Zadziele. Wiadukt ułatwia przejazd między dwiema częściami podkrakowskiej miejscowości. Poza samym węzłem wybudowaliśmy też 750 m chodnika i nową kanalizację deszczową, przebudowaliśmy także sieci techniczne, m.in. gazową wysokiego ciśnienia. Koszt budowy to prawie 44 mln zł.
DK47 ronda na ul. Ustup i ul. Wojdyły
W połowie listopada zakończyliśmy budowę dwóch rond we wschodniej części Zakopanego, na skrzyżowaniach DK47 z ul. Ustup i ul. Wojdyły. Pierwsze rondo, jadąc od strony Nowego Targu, powstało na skrzyżowaniu DK47 (ul. Kasprowicza) z ul. Wojdyły i pozwala na płynny przejazd w trzech kierunkach – do centrum Zakopanego, do Poronina i na Olczę. Na rondzie są też dwa zjazdy indywidualne, pozwalające na włączenie się do ruchu mieszkańców okolicznych posesji. Drugie rondo powstało 50 m dalej, na skrzyżowaniu ul. Kasprowicza z ul. Ustup. Dzięki jego budowie poprawiło się połączenie drogi krajowej z Ustupem i Harendą.
Kładki
We wrześniu udostępniliśmy kładkę dla pieszych w Głogoczowie, a w październiku podobny obiekt w Mogilanach. Obie inwestycje powstały nad zakopianką i są częścią kompleksowej modernizacji DK7 łączącej Kraków i Myślenice. Ich celem jest poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości oraz płynności ruchu pojazdów.
Ostatnia kładka, jaką otworzyliśmy w tym roku, to kładka dla pieszych i rowerzystów w Modlnicy nieopodal ul. Częstochowskiej. Powstała z myślą o bezpieczeństwie mieszkańców poruszających się pomiędzy ul. Wiązową i Św. Wojciecha. Dzięki temu nowemu przejściu mieszkańcy nie muszą korzystać z pasów na zjazdach i wjazdach węzła Modlnica.
DK28 Kasina Wielka
Na koniec lipca – na dwa miesiące przed pierwotnie zakładanym terminem – puściliśmy ruch na 100-metrowym odcinku drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej, który został zniszczony przez osuwisko. Kluczowe dla szybkiego zakończenia naprawy zniszczonego odcinka były bardzo dobra organizacja i tempo prac oraz sprzyjająca wiosną pogoda. Podczas robót nie doszło do żadnych nieprzewidzianych sytuacji, które na takim osuwisku są istotnym ryzykiem.
Inwestycje w toku
DK75 łącznik brzeski
Najkrótszą z obecnych inwestycji jest budowa 3-kilometrowego tzw. łącznika brzeskiego, stanowiącego zachodnią obwodnicę miasta. Ten nowy przebieg DK75 to równocześnie początek planowanej sądeczanki, dwujezdniowej trasy, która ma połączyć autostradę A4 ze stolicą Sądecczyzny. Aktualnie trwają prace ziemne na skarpach. Pozostały też do wykonania tylko drobne prace wykończeniowe. Termin oddania inwestycji to styczeń 2025. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK). Koszt prac to 102 mln zł.
DK44 obwodnica Oświęcimia
W listopadzie otworzyliśmy prawie 2,2 km odcinek południowej obwodnicy Oświęcimia między rondem na ul. Zatorskiej a rondem na ul. Jagiełły (z drogą wojewódzką nr 948). Udostępniony fragment ułatwia kierowcom przejazd z północnej i wschodniej części miasta w kierunku Kęt. Docelowo nowa, 9-kilometrowa obwodnica od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Dzięki temu trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta i pozwoli na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów, oraz na północ, do autostrady A4. Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w połowie 2026 r.
Aktualnie trwają prace przede wszystkim przy wykopie przed linią kolejową. W tym miejscu zbudujemy specjalny segment w kształcie prostopadłościanu, w którym będzie miejsce na trzy jezdnie – dwie obwodnicy oraz trzecią dla ul. Ostatni Etap. Następnie segment ten zostanie przeciśnięty pod torami kolejowymi.
Wartość prac budowlanych to 0,5 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała ponad 249 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i 150 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
DK79 obwodnica Zabierzowa
Pod koniec zeszłorocznych wakacji rozpoczęliśmy budowę 10,3 km obwodnicy Zabierzowa. Nowy przebieg DK79 zacznie się na zachód od węzła Kraków Modlniczka i ominie miejscowość od północy.
Przez pierwsze 3,5 km będzie to trasa dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. W okolicy ul. Kasztanowej będzie miał początek tunel o długości 300 m, który zostanie poprowadzony pod ul. Krakowską. Nad tunelem powstanie m.in. rondo i nowy układ dróg lokalnych. Pierwsze skrzyżowanie na tej trasie powstanie w formie ronda, łącząc ul. Szlachecką i projektowany, nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 774. Kolejne rondo pozwoli na włączenie się na obwodnicę z ul. Rodziny Poganów i z ul. Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca trasa główna będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
Na ten moment zrealizowany został pełny zakres dróg technologicznych. Trwają prace związane ze wzmocnieniem podłoża, po którym zostanie poprowadzona trasa. We wrześniu rozpoczęto realizację ścian szczelinowych od strony zachodniej tunelu. Wartość kontraktu to 676 mln zł. Budowa ma zakończyć się w wakacje 2027 r. Inwestycja jest realizowana w ramach RPBDK.
DK94 Rozbudowa w Olkuszu
Zaczęliśmy bardzo istotną dla tego miasta modernizację drogi krajowej nr 94 na odcinku o długości 4,4 km. Tą trasą codziennie przejeżdża ponad 32 tys. aut. Rozbudowa zacznie się na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej i sięgnie prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską. Na tym krótkim fragmencie kompleksowo przebudujemy sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie kładka dla pieszych łącząca ul. Cegielnianą i Szkolną.
Na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ul. Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, zaplanowano dwupoziomowy węzeł. Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa. Poza tym przebudujemy jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 – z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe. Prace potrwają do września 2026 r. Wartość inwestycji to 217 mln zł.
DK7 węzeł w Myślenicach
Na początku roku podpisaliśmy umowę na budowę nowego węzła w Myślenicach, na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Sobieskiego. Powstanie również kładka dla pieszych na wysokości przystanku Tarnówka. Dzięki tej inwestycji zlikwidujemy sygnalizację świetlną na wjeździe do Myślenic. Nowy węzeł powinien powstać do końca 2025 r. Wartość prac to prawie 56 mln zł.
DK7 węzeł w Krzyszkowicach
W pierwszym kwartale podpisaliśmy również umowę na budowę węzła na zakopiance w Krzyszkowicach. Nowy węzeł, dzięki tunelowi, który zbudujemy pod drogą krajową nr 7, pozwoli na bezpieczny wjazd z Krzyszkowic na zakopiankę w kierunku Krakowa i Myślenic. Koszt inwestycji to 91,1 mln zł. Planowany termin zakończenia prac to IV kwartał 2025 r.
DK7 węzeł w Libertowie
W zeszłym roku podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę węzła w Libertowie. Inwestycja zakłada likwidację skrzyżowania DK7 z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z zakopianki będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod drogą wybudujemy tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Powstanie on niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudujemy kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych. Powstaną tez dwie kolejne kładki, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie i na granicy z Gajem. Wykonawca złożył już wniosek o decyzję ZRID, a rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na 2025 r.
Inwestycje w przygotowaniu
S7 Kraków – Myślenice
Ten odcinek to ostatnia część drogi ekspresowej S7, łączącej Gdańsk i Rabkę-Zdrój. W marcu podpisaliśmy umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Założeniem tego dokumentu jest przygotowanie wariantów przebiegu nowej trasy, skonsultowanie ich z mieszkańcami oraz wybór najlepszego wariantu. Zakładamy, że do 2030 r. uzyskamy DŚU dla tej trasy.
Zadaniem wykonawcy jest znalezienie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Wszystkie warianty muszą uwzględniać połączenie S7 z projektowaną Beskidzką Drogą Integracyjną (S52). Wartość umowy to 23,3 mln zł.
DK47 Nowy Targ – Szaflary – Zakopane
Trwają prace projektowe dla przebudowy DK47 między Nowym Targiem i Szaflarami oraz między Szaflarami a Zakopanem. Inwestycje mają poprawić przepustowość, płynność i bezpieczeństwo ruchu na prawie 19 km popularnej turystycznej trasy między stolicą Podhala i zimową stolicą Polski. Chcemy przebudować drogę w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu. Planujemy rozbudowę skrzyżowań, przebudowę zjazdów i wybudowanie na niektórych odcinkach chodnika.
DK7 Rabka – Chyżne
W zeszłym roku podpisaliśmy umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla nowego przebiegu DK7 z Rabki-Zdroju do Chyżnego, tj. do granicy polsko-słowackiej. W tym roku odbyliśmy spotkania z mieszkańcami gmin Raba Wyżna, Spytkowice i Jabłonka, żeby przedstawić im propozycje poprowadzenia nowej drogi. Założeniem było przygotowanie przebiegu nowej, dwujezdniowej trasy, prowadzącej od węzła Zabornia na S7 do Chyżnego. Ominie ona Spytkowice, Podwilk, Orawkę i Jabłonkę i połączy się ze słowacką drogą R3. Droga jest przygotowywana w ramach RPBDK.
DK7 mosty w Krzyszkowicach i Jaworniku
Na początku roku podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie trzech mostów na zakopiance: dwóch w Krzyszkowicach i jednego w Jaworniku. Nowe obiekty zastąpią konstrukcje, które powstały w 1936 r. Planujemy, że roboty budowlane rozpoczną się jesienią 2025 lub wiosną 2026 r. i potrwają rok. Podczas prowadzonych prac zakopianka będzie przejezdna. Wartość umowy to 553,5 tys. zł.
DK28
Ogłosiliśmy przetarg na opracowanie dokumentacji dla czterech odcinków drogi krajowej nr 28. Celem modernizacji jest przede wszystkim poprawa parametrów technicznych drogi oraz zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i pieszych. Droga zostanie dostosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Dokumentacja obejmuje odcinki:
- Wadowice – Sucha Beskidzka (19,6 km),
- Białka – Skomielna Biała (19,1 km),
- Kasina Wielka – Limanowa (21,2 km),
- Limanowa – Chełmiec (18,8 km).
Aktualnie trwa weryfikacja przesłanych ofert.
W tym roku przeprowadziliśmy również przetarg na przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy drogi krajowej nr 28 od Ropy do granicy woj. małopolskiego i podkarpackiego. Jest to drugi przetarg na modernizację tego odcinka. Rozwiązaliśmy umowę zawartą z wcześniejszym wykonawcą ze względu na niedotrzymywanie przez niego harmonogramu. Podobnie jak w przypadku DK28 od Wadowic do Chełmca analizujemy przesłane oferty.
DK28 obwodnica Zatora
Ogłosiliśmy wybór wykonawcy budowy obwodnicy Zatora na drodze krajowej nr 28. Będzie to pierwsza inwestycja, którą będziemy realizować z wykorzystaniem metodyki i narzędzi BIM (ang. Building Information Modeling). To nowatorskie podejście do zarządzania, w którym wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji jest zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych, od etapu projektowania, przez realizację, po utrzymanie. BIM to metodyka, która zyskuje coraz większą popularność w branży budowlanej w Unii Europejskiej i w krajach anglosaskich. Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania danego obiektu, np. budynku lub drogi.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę 2,1 km obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót – drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
DK94 węzeł w Wieliczce
Ogłosiliśmy przetarg na budowę bezkolizyjnego węzła drogowego w Wieliczce w ciągu drogi krajowej nr 94. Nowy układ drogowy nie tylko upłynni ruch, ale również poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. Na budowę chcemy przeznaczyć prawie 86 mln zł. Aktualnie weryfikujemy oferty i jesteśmy przed wyborem najkorzystniejszej z nich.
Inwestycja realizowana jest w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Za dokumentację projektową oraz niezbędne uzgodnienia (DŚU, decyzja ZRID czy wykup gruntów) odpowiadał samorząd. Realizacją inwestycji, a także sfinansowaniem większości kosztów budowy zajmie się zarządca DK94, czyli GDDKiA.
Rozbudowa obwodnicy Krakowa o trzeci pas
Trwają prace projektowe związane z przygotowaniem koncepcji rozbudowy autostrady A4 od węzła Balice I do ul. Kąpielowej, trasy S52 między węzłami Balice I i Modlniczka oraz odcinka drogi krajowej nr 94 od węzła Modlniczka do węzła Modlnica. Wszystkie te trasy to części IV obwodnicy Krakowa. Chcemy, aby stolicę Małopolski otaczał ring dróg szybkiego ruchu z trzema pasami w każdym kierunku.
Z końcem zeszłego roku przedstawiliśmy mieszkańcom Krakowa i sąsiednich gmin nasze propozycje związane z rozbudową autostrady A4 i drogi ekspresowej S52. Rozmawialiśmy również o rozbudowie odcinka DK94. Na zakończenie prac związanych z przygotowaniem STEŚ planujemy złożenie wniosków o wydanie DŚU dla rozbudowy obwodnicy.
Trwają prace związane z przygotowaniem przetargów na opracowanie dokumentacji budowlanej dla rozbudowy autostrady A4 o trzeci pas między węzłami Balin a Balice I oraz od Krakowa do Tarnowa.
DK7 węzeł w Głogoczów
Trwają prace projektowe związane z przygotowaniem koncepcji przebudowy 4-kilometrowego odcinka DK7 w Głogoczowie. Na tym odcinku chcemy m.in. zbudować trzy bezkolizyjne skrzyżowania.
Program budowy 100 obwodnic
W naszym województwie przygotowujemy siedem obwodnic, których podstawowym zadaniem jest wyprowadzenie ruchu z centrów miast.
W marcu 2024 r. uzyskaliśmy DŚU zatwierdzającą przebieg trasy obwodnicy Wadowic. Dzięki temu mogliśmy rozpocząć kolejny etap prac, tj. opracowanie projektu budowlanego dla południowej obwodnicy tego miasta. To pierwsza z małopolskich dróg wskazanych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, która dostała taką decyzję.
W maju 2022 r. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU dla obwodnicy Piwnicznej-Zdroju w ciągu DK87, wiosną ubiegłego roku dla obwodnic Nowego Targu DK49 i Limanowej DK28, a w lipcu tego roku dla obwodnicy Makowa Podhalańskiego w ciągu DK28.
Trwają prace przygotowawcze związane z opracowaniem dokumentacji dla pozostałych obwodnic. Analizujemy szczegółowe rozwiązania dla trasy, która ma ominąć Chrzanów i Trzebinię (DK79). W przypadku wschodniej obwodnicy Tarnowa DK73 przygotowujemy kolejne propozycje przebiegu trasy bardziej na wschód, na granicy województw małopolskiego i podkarpackiego.
Małe, ale ważne
W tym roku w województwie małopolskim powstało ponad 8 km chodników wzdłuż dróg krajowych. W ramach prac – w zależności od potrzeb – zadbaliśmy również o zatoki autobusowe, pasy zieleni, przebudowę zjazdów, umocnienia rowów, kanalizację deszczową, a także przepusty. Koszt prac to prawie 28 mln zł.
Aby poprawić stan dróg, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo ruchu, na długości ponad 6 km przeprowadziliśmy remonty nakładkowe polegające na szybkiej wymianie nawierzchni. Wartość robót to nieco ponad 7 mln zł.
Na prawie 40 obiektach inżynierskich przeprowadziliśmy prace naprawcze i konserwacyjne polegające m.in. na uszczelnianiu dylatacji, wymianie łożysk, naprawie przyczółków, filarów, wymianie warstw nawierzchni, likwidacji rys i pęknięć, usuwaniu graffiti oraz nakładaniu powłoki antygraffiti. Tam, gdzie była taka konieczność, wykonaliśmy wcześniej dokumentacje techniczną. Koszt prac to ponad 13 mln zł.
Informacje przekazał Kacper Michna, starszy specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA Oddział Kraków