Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie rusza budowa nowej kładki dla pieszych w Głogoczowie, dzięki tej inwestycji znikną pasy na Podlesiu. To kolejna ważna inwestycja na zakopiance, która ma na celu upłynnić ruch na tej ruchliwej drodze krajowej i poprawić bezpieczeństwo, szczególnie pieszych.
Według komunikatu GDDKiA już jutro, tj. w czwartek (18 IV) ok. 9:00 zmieni się organizacja ruchu na odcinku 100 metrów drogi krajowej nr 7 w Głogoczowie, w miejscu budowy kładki dla pieszych (okolice przystanku Głogoczów Podlesie).
– Zaczynamy przygotowanie terenu w pasie rozdziału między obiema jezdniami do budowy w tym miejscu podpory kładki. Rozbierzemy barierki, zaczniemy prace ziemne, przygotujemy fundament przyszłej podpory. Ruch na dwóch pasach w obu kierunkach będzie utrzymany. Na obu jezdniach pasy ruchu zostaną przesunięte nieco w prawo. Pasy ruchu zostaną zwężone do 3 m szerokości. Utrzymane będzie dotychczasowe ograniczenie prędkości w tym miejscu, 50 km/h. Przystanek autobusowy w kierunku Myślenic zostanie przeniesiony o ok. 40 m – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Kładka
Nowe przejście nad zakopianką zastąpi dotychczasowe „pasy” koło przystanku Głogoczów Podlesie. Kładka zostanie zbudowana na trzech podporach – dwie będą po obu stronach zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie miała 3,4 m szerokości i 33,5 m długości i będzie biec 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind. Koszt inwestycji to 5,4 mln zł. Prace zakończą się jesienią tego roku.
Głogoczowskim odcinkiem zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tysiące pojazdów. Od 2017 roku było w tym miejscu pięć wypadków z udziałem pieszych. Nowa kładka zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo pieszych.
Bezkolizyjne przejścia nad (i pod) zakopianką
Kładka w Głogoczowie to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które realizuje GDDKiA dla pieszych przechodzących przez Zakopiankę. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki:
- koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
- koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
- przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Te obiekty są częścią przebudowy zakopianki w Libertowie. Inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.
– Niespełna 1,5 km na północ od przejścia w Głogoczowie powstanie kolejna kładka, w Mogilanach. Jej budowę już się rozpoczęła. Wkrótce zacznie się budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach (https://www.gov.pl/web/gddkia-krakow/kolejny-wezel-do-zawiazania) – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi. Ostatnia kładka powstaje w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Ten obiekt budujemy w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły planujemy zrealizować do końca 2025 roku – informuje GDDKiA.