Rozstrzygnięto dwa kolejne przetargi na przeprowadzenie badań geologicznych oraz przygotowanie projektu budowlanego dla S52, czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, chodzi o odcinki Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Wschód – Głogoczów.
Przetarg na ten pierwszy odcinek wygrała firma Promost Consulting z Rzeszowa, a za drugi odpowiedzialna będzie firma Lafrenz Polska z Poznania. Dalej w komunikacie czytamy, że zaproponowana przez Promost Consulting kwota dla odcinka Bulowice – Chocznia (11,5 km), czyli nieco ponad 23 mln zł, plasowała ją na piątym miejscu pod względem wysokości ceny, ale o wyborze zadecydowały maksymalne noty za pozostałe kryteria, w tym doświadczenie projektanta drogowego czy zespół środowiskowy. Jednocześnie trzy oferty zostały w tym postępowaniu odrzucone.
Podobnie w przypadku odcinka Kalwaria Wschód – Głogoczów (12 km) zaoferowana przez Lafrenz Polska w przetargu kwota, blisko 30 mln zł, nie była najniższa spośród wszystkich otrzymanych ofert. Jednakże przy ocenie wszystkich kryteriów, uwzględniającej zarówno czynniki finansowe (cena), jak i jakościowe (doświadczenie czy organizacja magazynu), to właśnie ta oferta zdobyła najwięcej punktów.
– Jeśli nie będzie odwołań od wyboru najkorzystniejszych ofert, za kilka tygodni podpiszemy umowy z wykonawcami – informuje GDDKIA.
Przedmiotem tych umów będzie m.in.:
- opracowanie materiałów środowiskowych,
- opracowanie szczegółowej dokumentacji określającej warunki podłoża gruntowego,
- wykonanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID),
- opracowanie projektu wykonawczego,
- opracowanie projektu docelowej organizacji ruchu.
– Wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków BDI planujemy złożyć w 2027 roku – dodaje zarządca drogi.
Prace geologiczne mają na celu dokładne sprawdzenie podłoża pod przyszłą drogę i ocenę takich parametrów jak np. nośność i opór gruntu, po to, żeby na dalszym etapie prac zastosować odpowiednie do nich rozwiązania konstrukcyjne.
– Jest to szczególnie istotne przy budowie estakad, które muszą być stabilnie osadzone w gruncie. Przykładowo, przygotowując budowę w terenie osuwiskowym, sprawdzamy, jak głęboko sięga dane osuwisko. Dzięki temu wiemy, jak długie powinny być pale, które będą stabilizować konstrukcję. Wszystkich tych niezbędnych informacji dostarczają nam właśnie badania geologiczne. W trakcie prac przeprowadzamy szereg badań i analiz, w szczególności będą to odwierty z pobraniem próbek oraz sondowania. Na całym odcinku BDI planujemy wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m, ale zdarzają się odwierty o głębokości nawet 30 m – czytamy w komunikacie.
BDI połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem. Będzie miała ponad 60 km długości i status drogi ekspresowej (S52), Zostanie poprowadzona po nowym śladzie, w pobliżu miejscowości leżących wzdłuż obecnej DK52. Zostaną one włączone do nowej drogi ekspresowej dwunastoma węzłami: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Mapka: GDDKIA