10 milionów – tyle przejazdów odnotowano pod Luboniem Małym od momentu jego otwarcia. Granica 10 milionów została przekroczona dokładnie w sobotę 6 marca po godz. 6 rano. Wtedy to odnotowano 10-milionowy przejazd tunelem będącym odcinkiem drogi S7, który oddano do użytku 12 listopada 2022 roku.
Liczący nieco ponad 2 kilometry długości tunel skrócił czas podróży między węzłami Lubień i Skomielna Biała o ok. 20 minut.
Jak obliczono, każdego dnia przejeżdża nim średnio prawie 21 tysięcy pojazdów. Największym zainteresowaniem kierowców cieszy się w okresach turystycznych – w lecie i podczas ferii zimowych.
Dobowy rekord nie padał jednak ani w wakacje, ani w ferie, bo pewien ciepły wrześniowy weekend, a dokładnie 10 września 2023. Tego jednego dnia tunelem przejechało 40 524 pojazdów!
Tunel i sama zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notujemy w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda – czytamy w informacji GDDKIA.
Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje dokładnie 75 sekund.
W tunelu funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości (OPP), za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Jak podaje GDDKiA, ponad 99 proc. kierowców jeździ zgodnie z przepisami.
Wśród tych, którzy przekraczają dozwoloną prędkości (a jest to mniej niż 0,5 proc kierowców), zdecydowana większość jedzie o maksymalnie 20 km/h więcej, niż dopuszczają przepisy. Niestety, zdarzają się znacznie wyższe przekroczenia, o ponad 80 km/h. W takich sytuacjach kierowcy otrzymywali mandaty w wysokości 2,5 tysiąca zł, a na ich konto dopisywano 15 punktów karnych – pisze GDDKiA.
Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu.
Zamontowano w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. Sprzęt liczy również wszystkie pojazdy przejeżdżające przez tunel. Stąd wiadomo, że od dnia otwarcia go do 9 marca br. przejechano nim 10 019 911 razy.
Aby było bezpiecznie, tunel od samego początku jest pod stałym nadzorem naszego centrum zarządzania. Pracują tam osoby, które bez przerwy monitorują sytuację na drodze, a w razie konieczności podejmują odpowiednie kroki. Za system monitoringu wizyjnego odpowiadają kamery obrotowe, wideodetekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny). Łączność alarmową i system ostrzegania pożarowego zapewnia 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Takie czujniki to przewody biegnące przez całą długość obydwu naw tunelu. Wyposażenie uzupełnia w sumie 178 głośników przez które podajemy ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych. Zamontowane są wewnątrz tunelu, w przejściach pomiędzy nawami i w budynkach technicznych – informuje GDDKiA.
Tunel kosztował prawie miliard zł. Jego budowa, tak jak całej inwestycji, czyli budowy drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Łączny koszt całej inwestycji wyniósł 2,5 mld zł, a dofinansowanie ze środków sięgało prawie 1,3 mld zł.
Odcinek tunelowy był budowany 6 lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 roku od strony portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 roku. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebito pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 roku, używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów, przebita została nawa tunelu w kierunku Krakowa.