12 listopada minął rok od otwarcia tunelu w ciągu drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym. Przez ten rok przejechało nim dokładnie 7 640 329 pojazdów. Średnio daje to prawie 21 tysięcy pojazdów dziennie. Ale były tez dni, takie jak 10 września, kiedy tunelem przejechało 40 524 aut. To dotychczasowy rekord tej podziemnej trasy, której budowa kosztowała miliard złotych. To tylko niektóre liczby z podsumowania przygotowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeden z portali tunelu – południowy znajduje się na terenie powiatu myślenickiego, a dokładnie z Skomielnej Białej. Drugi – północny znajduje się w Naprawie na terenie powiatu suskiego.
Drążenie tunelu pod Luboniem Małym rozpoczęło się 6 marca 2017 r. od portalu północnego i jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prowadzone było „na okrągło” tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
„Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebiliśmy pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebiliśmy nawę tunelu w kierunku Krakowa” – czytamy w informacji GDDKIA.
Podczas prac zużyto w sumie ok. 180 ton materiałów wybuchowych. Wykopano materiał skalny o objętości 600 000 m sześc., którym można by wypełnić…160 basenów olimpijskich i zużyto 48 000 ton stali, czyli tyle ile wystarczyło na wybudowanie sześciu wież Eiffla.
Betonu zużyto 190 000 m sześc. betonu 45 km nawierzchni drogi dwujezdniow, czyli tyle ile wystarczyło na wykonanie 45 km drogi dwujezdniowej.
Tunel ma nieco ponad 2 km.
Te 2058 m, jak pisze GDDKIA, „robi różnicę”, bowiem tunel skrócił czas podróży między węzłami Lubień i Skomielna Biała o ok. 20 minut.
Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Zamontowaliśmy w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. Nasz sprzęt liczy również wszystkie pojazdy przejeżdżające przez tunel. Od 12 listopada ubiegłego roku do 11 listopada 2023 r. przejechało nim dokładnie 7 640 329 pojazdów. To daje średnio prawie 21 tysięcy pojazdów dziennie.
Największym zainteresowaniem kierowców cieszy się w okresach turystycznych – w lecie i podczas ferii zimowych.
„Większe natężenie ruchu notujemy w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda. Te dwa zupełnie różne oblicza – powszednie i weekendowe – świetnie widać w statystykach przejazdu przez tunel. Nawet latem od poniedziałku do czwartku ruch zwykle niewiele przekraczał 22 tysiące pojazdów na dobę (w samym roku szkolnym w te dni było to ok. 20 tysięcy samochodów). Od piątku do niedzieli było to już prawie 29 tysięcy aut każdego dnia” – pisze GDDKIA.
Najmniejszy ruch w ciągu dnia (a raczej doby) obserwowany jest nocą.
Kamery rejestrowały przez ten roku różne nieodpowiedzialne zachowania kierowców takie jak np. zatrzymywanie się w tunelu, wysiadanie z auta i robienie zdjęć.
„W tunelu funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości (OPP), za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. System skutecznie zmusza kierowców do przestrzegania przepisów. Na osiem milionów pojazdów, które przejechały przez tunel, zanotowano tylko nieco ponad 28 tysięcy przekroczeń dozwolonej prędkości, średnio niespełna sto dziennie. Ponad 99 proc. kierowców jeździ więc w tunelu zgodnie z przepisami. Wśród tych, którzy przekraczają dozwoloną prędkości (a jest to mniej niż 0,5 proc kierowców), zdecydowana większość jedzie o maksymalnie 20 km/h więcej, niż dopuszczają przepisy. Niestety, zdarzają się znacznie wyższe przekroczenia, o ponad 80 km/h. W takich sytuacjach kierowcy otrzymywali mandaty w wysokości 2,5 tysiąca zł, a na ich konto dopisywano 15 punktów karnych” – informuje GDDKiA.
W tunelu dla bezpieczeństwa działa nie tylko system monitoringu wizyjnego. Jest też łączność alarmowa i system ostrzegania pożarowego.
„Prace serwisowe przeprowadzamy codziennie, aby mieć pewność, że wszystkie systemy działają prawidłowo. Te większe staramy się wykonywać w nocy, tak aby minimalizować utrudnienia w ruchu. Za nami również roczny przegląd gwarancyjny, który potwierdził bardzo dobry stan tunelu po 12-miesięcznym użytkowaniu przez kierowców” – pisze GDDKIA.